door Govert » 03 jul 2013, 23:26
Remvloeistof kan je controleren, maar daar hoef je tussendoor nooit iets bij te vullen. Is er toch vloeistof weggelopen en is het niveau te laag, dan is er lekkage en dan moet je niet verder rijden voordat de lekkage verholpen is. Bijvullen heeft dan ook geen zin, want het zal even zo hard weglekken. Het reservoir zit bij het schutbord aan een zwarte trommel (de rembekrachtiger) vast. Met een lampje of door het reservoir heel voorzichtig een beetje heen en weer te schudden kan je het niveau in beide compartimenten (voor en achterste remcircuit) zien. Als je een schakelbak hebt is er ook nog een gedeelte voor de koppeling. De remvloeistof moet elke twee jaar vervangen worden (DOT4 of DOT4+).
Stuurbekrachtigingsolie zal zonder lekkage ook niet verbruikt worden. Bij elke grote beurt controleren is vaak genoeg.
Hetzelfde geldt voor handbakolie en achterasolie.
Als het koelsysteem goed gesloten is, zal er ook weinig tot geen koelvloeistof verdwijnen, maar het kan geen kwaad om het te controleren voordat je op een (lange) reis gaat.