[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Opnieuw lekkage radiator 280E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:58

Opnieuw lekkage radiator 280E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor Luke280E » 12 jul 2013, 20:36

Beste forumleden,

Mijn 280E sedan heeft inmiddels al z'n 2e radiator in een paar maanden tijd lek gemaakt. Wat in beide gevallen aan de hand is; tussen het zwarte top-deel en het overige ijzeren deel van de radiator begint er koelwater te zweten. Vervolgens wordt dit steeds meer, en leidt er uiteindelijk toe dat de auto veel koelwater lekt. De laatste "meting" was ±0,5 liter op 300km.
Hoe zou het komen dat precies bij beide radiatoren het tussen deze 2 delen begint te lekken? Komt dit door te veel druk? Of is dit een veel voorkomend probleem?
Is dit op te lossen met enig "gat dichtende vloeistof", die tegenwoordig overal te vinden is.
Luke280E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 aug 2012, 16:42
Woonplaats: Werkhoven (utrecht)
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jul 2013, 21:52

Hallo Luke

2 radiatoren gaan lekken in korte tijd dan is er wel wat aan de hand denk ik.
vertel even zijn het nieuwe of gebruikte radiatoren want de originele radiatoren gaan wel eens lekken maar komt niet echt vaak voor.
ik zit te denken dat de moter teveel druk opbouwt.
dit kan komen doordat de moter echt een keer goed warm is geweest en daar door de koppakking is gaan lekken en dan komt er druk in je koelsysteem.
is niet echt moeilijk om er achter te komen of je een lekke koppaking hebt even met een drukpomp heeft elke garage wel in het assortiment van werkplaats gereedschappen liggen die zet je op de radiateur druk op het koelsysteem zetten niet meer dan 1 bar en als de meter na 5 minuten is gedaald dan heb je een lek koelsysteem en kun je de koppakking vervangen of er moet ergens een slang lekken maar daar kom je wel achter als er druk op het koelsysteem staat dan spuit het water er echt wel uit.
ik wil je ook wel helpen met het koelsysteem afpersen heb wel een drukpomp in de kofferbak liggen.

met de groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 12 jul 2013, 22:21

wat ik vreemd vind dat de radiateurdop niet zijn werk doet die moet toch bij overdruk de druk van de ketel halen
Adrieaantjuhh
 


Re: Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor BarryBenz » 13 jul 2013, 00:35

Ja ,zeker vreemd dat de rad.dop niet zijn werk doet.
Zit hij niet vast ofzo,kun je hem wel indrukken met de hand?
Toevallig gisteren de prijs opgevraagd bij de MB-Dealer voor een orginele radiateur.
Viel wel mee,ongeveer 1000 gulden!!! ofwel 436 eurootjes ex btw.
Sommige org.onderdelen zijn niet leuk meer,het wordt al duurder.
Vroeg ook nog voor 4 deurrubbers,161 euries per stuk...!!
Met vr. groet Marcel
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor Coupe280 » 13 jul 2013, 13:55

hoi marcel.
tussen kunstof kap en koelblok zit een rubberafdichtring het lijkt zo als ik begrijp of hij daar lekt.
je kan er ook een ander koelblok tussen laten zetten,dan vernieuwen ze meteen die rubber ring.
ik weet duss ook niet hoe hij de vorige keer (gerepareerd is) of een splinternieuwe?
als het een nieuwe was zou ik teruggaan naar leverancier.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Opnieuw lekkage radiator 280E

Berichtdoor Luke280E » 13 jul 2013, 14:09

Bedankt voor jullie reacties,

-De dop van de radiator is nieuw, netzoals de radiator was. Dit is echter geen Behr radiator.
Wat betreft de druk in het koelsysteem, ik ga aankomende week maar eens langs de plaatselijk garage, in de hoop dat ze daar zo'n drukmeter hebben. Verder heb ik vandaag nog eens even goed gekeken, maar het lekt vrijwel zeker alleen aan de bovenzijde van de radiator.
Bij mijn weten is de motor nog nooit warmer geweest dan 90 graden. Dus dat zou geen schaden aangericht moeten kunnen hebben toch? Doorgaans is de motor rond de 60-80 graden.
Luke280E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 aug 2012, 16:42
Woonplaats: Werkhoven (utrecht)
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten