Beste medeleden,
Bedankt voor het meedenken!! Ik zal eerst even wat antwoorden geven op de vragen die jullie stellen.
Toontje:
Er zit (zat
) geen verschil in de aanwijzing bij wisselende snelheden, dus ik had ook al wel de indruk dat er opp zich niet veel mis was met de koeling, maar ik ben nu eenmaal zo'n z..kerd dat ik dan wil weten waarom mijn MB een andere aanwijzing geeft
.
Govert:
Mijn 300D heeft geen viscokoppeling!? Er zit een 'gewone' mechanische ventilator in. Zijn alle 300D's met een visco-koppeling? Ik zal vanavond eens op de CD kijken wat mijn chasisnr. aangeeft....
Ik had zelf de indruk dat de temperatuur niet echt toeneemt als ik de airco ook daadwerkelijk gebruik, ook daar zit een fan op die aangaat bij hoge temperaturen (weet de exacte temp even niet). Was alleen benieuwd of er leden waren die ook een wat hogere temp-aanwijzing hadden icm een airco.
Radiator ziet er goed uit, wordt ook mooi overal warm en heeft geen 'koude' plekken met een warme motor. Ook de koelvloeistof die eruit kwam was niet erg roestig, ook niet helemaal schoon, maar niet ernstig. De nieuwe koelvloeistof is kant en klare koelvloeistof (-26 graden).
De oude thermostaat stond wel 80 graden in gegraveerd, maar het vervangen scheelde me al bijna 10 graden, dus dat was de eerste stap in de goede richting
.
Nu de huidige situatie:
Afgelopen maandag op weg naar mijn werk (Harderwijk > Den Helder) had ik mooi de tijd om eens een beetje te experimenteren met de temperatuur (kachel aan/uit; airco aan/uit; ed) en ineens schoot mijn aanwijzing van 90graden naar 105 graden!! (dit was echt een fluctuatie, te snel om echt een temperatuurwisseling te zijn), wat mij toch weer deed twijfelen aan het metertje. Ik had nog een 'klokkenspel' liggen van een 200D, dus hiervan de unit met de drukmeter, brandstofmeter en de temp-meter overgezet en proefrijden. Temperatuur zo vast als een huis op zo'n 81 graden!!!
Al met al een hoop gedoe (wel leuk gedoe trouwens) om een defecte/slechte indicatie
. Wel weer een hoop geleerd en lekker bezig geweest met m'n oude dame.
Hartelijk dank voor jullie meedenken en adviezen!!
mvg,
Andries
Many years I thought I owned a car....
Now I know I do