[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Temperatuur 300D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:02

Temperatuur 300D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Temperatuur 300D

Berichtdoor ahkhofman » 14 jul 2013, 23:14

Hallo medeleden,

Ik heb een vraag aan jullie over de temperatuur van mijn 300D.

Ik heb op het forum al het een en ander gelezen over dit onderwerp en er het nodige van opgestoken. Toch vraag ik me nog steeds wat af. Mijn 300D heeft een standaard temperatuur van zo'n 90 graden. Dit is naar alle informatie die ik heb gelezen net wat aan de hoge kant. Nu heb ik de thermostaat, koelvloeistof, sensor en metertje allemaal al vervangen, toch blijft de temperatuur op de 90 graden staan. Mijn kachel werkt perfect en ook de koelvloeistof was/is/blijft mooi op peil.

Nu komt mijn vraag :?: :
Kan het zijn dat de hogere temperatuur wordt veroorzaakt door de airco (condensor voor de radiator dus minder luchtstroom en dus minder koeling) en door de standkachel (zit ook in het koelwatercircuit dus meer weerstand, dus minder 'flow')?? :think:

Graag jullie mening over deze redenering.

mvg,

Andries
Many years I thought I owned a car....
Now I know I do
Avatar gebruiker
ahkhofman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 dec 2011, 10:03
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor Frankie68 » 15 jul 2013, 02:20

hoi,

je kunt het koelcircuit spoelen met citroenzuur
zoek eens op de term op het forum:

citroenzuur

ik zou me niet al te veel zorgen maken trouwens
Frankie68
 


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor Toontje » 15 jul 2013, 05:36

zit er verschil in temp met hard rijden(130+) en zacht (90 km ) en file
als dat eigenlijk niet is dan werkt het gewoon zoals het moet zou me niet te blind staren op de aanwijzing
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor Govert » 15 jul 2013, 23:52

Je leest wel vaker dat de 300D wat warmer loopt. De 300D heeft ook een viscokoppeling, die pas bij 90º–95ºC harder gaat draaien.

De aircocondensor zal wat invloed hebben, maar vooral op warme dagen als je de airco ook laat werken.

De standkachel zie ik geen problemen veroorzaken.

Hoe ziet je radiator er uit? Koelribben nog in orde? Ziet de binnenkant er goed uit, d.i. zonder roest? Hoe zag de oude koelvloeistof er uit? Schoon of roestig?

De koelvloeistof die je er in hebt gegooid was koelvloeistof en niet alleen antivries/koelmiddelconcentraat?

Thermostaat was een 80ºC thermostaat?

Een keer spoelen met citroenzuur kan geen kwaad, maar de koeltemperatuurmeter is ook niet direct iets om zorgen over te maken. Loopt het wel eens op boven de 90ºC bij belasting?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor ahkhofman » 16 jul 2013, 09:04

Beste medeleden,

Bedankt voor het meedenken!! Ik zal eerst even wat antwoorden geven op de vragen die jullie stellen.

Toontje:
Er zit (zat ;) ) geen verschil in de aanwijzing bij wisselende snelheden, dus ik had ook al wel de indruk dat er opp zich niet veel mis was met de koeling, maar ik ben nu eenmaal zo'n z..kerd dat ik dan wil weten waarom mijn MB een andere aanwijzing geeft :D .

Govert:
Mijn 300D heeft geen viscokoppeling!? Er zit een 'gewone' mechanische ventilator in. Zijn alle 300D's met een visco-koppeling? Ik zal vanavond eens op de CD kijken wat mijn chasisnr. aangeeft....

Ik had zelf de indruk dat de temperatuur niet echt toeneemt als ik de airco ook daadwerkelijk gebruik, ook daar zit een fan op die aangaat bij hoge temperaturen (weet de exacte temp even niet). Was alleen benieuwd of er leden waren die ook een wat hogere temp-aanwijzing hadden icm een airco.

Radiator ziet er goed uit, wordt ook mooi overal warm en heeft geen 'koude' plekken met een warme motor. Ook de koelvloeistof die eruit kwam was niet erg roestig, ook niet helemaal schoon, maar niet ernstig. De nieuwe koelvloeistof is kant en klare koelvloeistof (-26 graden).

De oude thermostaat stond wel 80 graden in gegraveerd, maar het vervangen scheelde me al bijna 10 graden, dus dat was de eerste stap in de goede richting :clap: .

Nu de huidige situatie:
Afgelopen maandag op weg naar mijn werk (Harderwijk > Den Helder) had ik mooi de tijd om eens een beetje te experimenteren met de temperatuur (kachel aan/uit; airco aan/uit; ed) en ineens schoot mijn aanwijzing van 90graden naar 105 graden!! (dit was echt een fluctuatie, te snel om echt een temperatuurwisseling te zijn), wat mij toch weer deed twijfelen aan het metertje. Ik had nog een 'klokkenspel' liggen van een 200D, dus hiervan de unit met de drukmeter, brandstofmeter en de temp-meter overgezet en proefrijden. Temperatuur zo vast als een huis op zo'n 81 graden!!!

Al met al een hoop gedoe (wel leuk gedoe trouwens) om een defecte/slechte indicatie :doh: . Wel weer een hoop geleerd en lekker bezig geweest met m'n oude dame.

Hartelijk dank voor jullie meedenken en adviezen!!

mvg,

Andries
Many years I thought I owned a car....
Now I know I do
Avatar gebruiker
ahkhofman
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 dec 2011, 10:03
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor Robin-H » 20 jul 2013, 08:27

Hm... Ik heb hetzelfde "probleem" dansende metertjes. Het ene moment staat ie netjes heel de rit op 85, het andere schiet ie naar de 100, dan danst ie weer naar de 90. Benzinemeter idem dito... Ik had ergens gelezen dat het ook aan de massapunten kon liggen. Zelf nog niet naar gekeken, maar misschien kun je er wat mee :)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Temperatuur 300D

Berichtdoor Jan123T » 20 jul 2013, 13:48

Hallo,
Ik lees net in mijn instructieboekje dat de temp van koelvloeistof mag oplopen tot 125 graden, mits gevuld met de juiste koelvloeistof
Het gaat dan wel over de M110 , verbaasd me maar stelt me ook gerust.
Woensdag in bloedheet weer met caravan weer teurug naar NL vanuit de Vendee en de temp staat regelmatig op 110graden!

Groet,Jan
Jan123T
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten