door Pieter1967 » 13 aug 2013, 13:57
Hallo Johan,
Dit zou een verklaring voor je probleem kunnen zijn.
Normaal gesproken word een benzinemotor met caburateur uitgezet door de stroom van de ontsteking te onderbreken.
Bij een wagen met injectie gebeurt dit, voor zover ik weet, ook.
Geen stroom = geen vonk = geen ontbranding.
Wanneer echter een motor inwendig (dus in de verbrandingsruimte) vervuild is, bijvoorbeeld door gloeiende kooldeeltjes dan kan een dergelijke motor korte tijd doorlopen nadat deze uitgezet is, het zogenaamde "nadieselen".
Dit inwendige vervuilen kan optreden wanneer de auto alleen voor kort ritjes gebruikt wordt en zelden tot nooit zijn bedrijfstemperatuur bereikt (lees snelwegkilometers).
Dergelijk probleem is doorgaans op te lossen door de motor gedurende langere tijd goed warm te rijden en te belasten.
Daardoor branden de kooldeeltjes los en verdwijnen uit de motor.
Wellicht heb je hier wat aan.
Succes met de zoektocht.
Groet, Pieter.