[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:22

Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor JanWillem » 14 aug 2013, 09:28

Hallo,

Mijn naam is Jan-Willem,

Ik rijd in een G klasse met een om617a motor de 5 cilinder 3 liter turbo diesel.

Het ging tot nu toe prima.

Op de 1e dag van de vakantie na 360 km erge lekkage tussen blok en bak.
Olie peil van max naar minimaal. De Wegen Wacht zei dit wordt niets meer waarschijnlijk een gat in de zuiger . de G op de vrachtwagen en weer naar huis.


Maar wat zou het kunnen zijn , ik heb de bak er nog niet af maar vermoed de achterse krukas keerring.

Als de olie vuldop los ligt wordt hij eraf geblazen.
Er zat een lucht lek tussen het luchtfilterhuis en de turbo inlaat (losse slangeklem)

Zou het kunnen dat door het lucht lek er onvoldoende onderduk is om de carterdampen af te zuigen ?
de carterontluchting is dichtgelibt en hierdoor carterdruk wordt opgebouwd ?

Door de carterdruk de achterste keerring eruit is gedrukt ? Sinds een maand lag er af en toe een drup onder het koppelingshuis. De verhoging van de carterdruk de lekkage van de keering versneld heeft ?

Ik heb gisteren de compressie gemeten met koude motor , ga het ook nog doen met warm maar het was al 22.00.

1=24 bar
2=22 bar
3=20 bar
4=22 bar
5=14 bar

5 is met 14 bar wel erg laag maar blok was ook koud.
lijkt me niet dat er een gat in de zuiger zit .
beetje olie in de 5e cilinder maakte niets uit.
misschien lekke klep, ga ik vanavond testen.

blok draait stationair niet mooi rond, als ik met draaiende motor om de beurt een verstuiverleiding los draai , is het effect per cilinder gelijk.

Kan een slechte verstuiver een onregelmatige draaiende motor geven ?


Vannavond weer verder,

Jan-Willem
Mijn auto is een 300GD maar dat lijkt zoveel op de W123 dat me dit erg zinvol lijkt.
JanWillem
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 jan 2012, 16:57
Woonplaats: Winsum
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor Wietse » 14 aug 2013, 13:08

cilinder 5 met 14 bar lijkt mij toch echt niet goed. Denk toch dat je het daar moet zoeken. zuigerveer of klep met als gevolg veel olieverbruik.
Overigens die andere defecten spelen ook mee in het verhaal slecht lopen, maar niet zo in het olieverbruik.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor Pieter1967 » 14 aug 2013, 13:17

Hallo Jan Willem,

Uit het gegeven dat de olievuldop van de motor afgeblazen wordt en het feit de de compressie bij een koude motor van cilinder 5 slechts 14Bar is kun je afleiden dat deze cilinder zijn compressie verliest door bijvoorbeeld een gaatje in de zuiger of gebroken zuigerveren, uitgeslagen zuigerveergroeven o.i.d. Wanneer er een gat in de zuiger zit dan kan dat geen groot gat zijn want dan zou de compressie 0 zijn en dat is niet het geval. Ik verwacht persoonlijk niet dat de compressie bij warme motor beter zal zijn maar dit terzijde. :?

Wanneer de carterontluchting is dichtgeslibt levert dat zeker een verhoging van de carterdruk op en dan gaat de "wet van de ketting" in werking. Immers de ketting is zo sterk als de zwakste schakel is. Met andere woorden: bij een hoge carterdruk zal de zwakste afdichting het gaan begeven en mogelijk is dat bij jou de krukaskeering aan de bakzijde.

Een slechte verstuiver zal zeker een onregelmatig draaiende motor tot gevolg hebben, maar hier zal niet het probleem zitten. Je geeft al aan dat de motor niet goed rondgaat en dat het, een voor een, losdraaien van de verstuiverleidingen hetzelfde effect geeft. Dit komt doordat cil. 5 niet meer (goed) meedoet.

Er is maar 1 oplossing: motor eruit en demonteren. Dan kan je zien hoe of wat. Kan natuurlijk ook andersom maar wanneer er een probleem met het onderblok is (wat waarschijnlijk is) moet de motor er toch uit.

Succes, Pieter.
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor Govert » 14 aug 2013, 22:00

Aan de achterkant zit inderdaad de achterste krukaskeerring, maar dat is een stuk touw dat in een groef ligt. Die kan je er niet echt uitblazen. Het kan hoogstens dat de achterste keerring nu erg versleten is, dan kan er meer olie langslopen.

Waarschijnlijker zijn lekkages van drukleidingen, zoals de oliekoelerleidingen, de olieleiding naar de turbo, oliefilterhuis of de oliedrukmeterleiding. Heb je onder de auto gelegen, de motor schoongemaakt en naar de lekkage gekeken?

Een dichtgeslibte carterontluchtingleiding is zeldzaam bij een diesel, het komt wel eens voor bij benzinemotoren in de winter (dan bevriest de sludge). Overigens als de carterdruk te hoog wordt, dan zal er vooral olie uit de peilstok komen. Andere mogelijkheid is dat er veel olie via de carterontuchting in het luchtfilter wordt gegooid. Afvoer via de krukaskeerring is niet het meest waarschijnlijkst.

De olievuldop die van de motor wordt geblazen is niet ongewoon, dat wil zeggen dat er ook motoren zijn waarbij dat niet gebeurt, maar er zijn vele motoren waar dat wel gebeurt.

Compressie meten met koude motor heeft geen zin. De waarden worden alleen opgegeven voor warme motor. Zijn de kleppen wel eerst gesteld? Met name cylinder vijf is wel eens lastig voor sommigen.

Slechte verstuivers kan ook leiden tot een onregelmatig draaiende motor.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor JanWillem » 14 aug 2013, 22:46

bedankt voor het meedenken,

Ik heb vanavond de inlaat van de 5e cilinder bijgesteld stond een heel klein beetje te strak.

Daarna de cilinder op 2 bar druk gezet via de gloeiplug opening .

Wanneer ik dan met een sleutel op de poelie vd stuurpomp draai.

Hoor je inderdaad lucht uit de inlaat en uit de uitlaat wanneer de kleppen open gaan.

op een bepaald moment hoor je haast niet meer beide kleppen dicht maar er blijft een klein beetje lucht ontsnappen

Ik had gehoopt dat ik bij kleppen stellen de klep gedraaid had tov z'n zitting en daardoor lekkage had. maar de klep een beetje draaien maakt helaas niets uit .

het blok verwarmt met de standkachel maar dat duurt erg lang tot ongeveer 50 graden.

Nogmaals de compressie gemeten zit nu op 15 bar nog niet veel, maar misschien zit er nu wat vuil tussen de inlaat klep wat er weer af moet slijten en de accu spanning daalt, door de standkachel en het laten draaien vd motor.

Als hij wat sneller ronddraait en op 80 graden zit zal hij misschien iets omhoog gaan in druk maar ik zit nog lang niet aan de 24 bar.


op de site van mb bolinko vond ik dit :

Normal compression pressure 24-30

Minimum compression pressure approx. 15

Permissible difference between the individual cylinders max. 3

Dat stemt gunstig die minimaal 15 bar dat heb ik al gehaald .

Maar het verschil onderling is nu veel te groot.

Morgen maar even warm laten draaien en dan alles nog eens meten
Mijn auto is een 300GD maar dat lijkt zoveel op de W123 dat me dit erg zinvol lijkt.
JanWillem
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 jan 2012, 16:57
Woonplaats: Winsum
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Oorzaak lekkage tussen versnellingsbak en motor ?

Berichtdoor JanWillem » 14 aug 2013, 22:50

Ik zal ook de aansluitingen vd olie leidingen checken maar bij het olie filter is alles droog
Mijn auto is een 300GD maar dat lijkt zoveel op de W123 dat me dit erg zinvol lijkt.
JanWillem
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 jan 2012, 16:57
Woonplaats: Winsum
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten