Hallo,
Mijn naam is Jan-Willem,
Ik rijd in een G klasse met een om617a motor de 5 cilinder 3 liter turbo diesel.
Het ging tot nu toe prima.
Op de 1e dag van de vakantie na 360 km erge lekkage tussen blok en bak.
Olie peil van max naar minimaal. De Wegen Wacht zei dit wordt niets meer waarschijnlijk een gat in de zuiger . de G op de vrachtwagen en weer naar huis.
Maar wat zou het kunnen zijn , ik heb de bak er nog niet af maar vermoed de achterse krukas keerring.
Als de olie vuldop los ligt wordt hij eraf geblazen.
Er zat een lucht lek tussen het luchtfilterhuis en de turbo inlaat (losse slangeklem)
Zou het kunnen dat door het lucht lek er onvoldoende onderduk is om de carterdampen af te zuigen ?
de carterontluchting is dichtgelibt en hierdoor carterdruk wordt opgebouwd ?
Door de carterdruk de achterste keerring eruit is gedrukt ? Sinds een maand lag er af en toe een drup onder het koppelingshuis. De verhoging van de carterdruk de lekkage van de keering versneld heeft ?
Ik heb gisteren de compressie gemeten met koude motor , ga het ook nog doen met warm maar het was al 22.00.
1=24 bar
2=22 bar
3=20 bar
4=22 bar
5=14 bar
5 is met 14 bar wel erg laag maar blok was ook koud.
lijkt me niet dat er een gat in de zuiger zit .
beetje olie in de 5e cilinder maakte niets uit.
misschien lekke klep, ga ik vanavond testen.
blok draait stationair niet mooi rond, als ik met draaiende motor om de beurt een verstuiverleiding los draai , is het effect per cilinder gelijk.
Kan een slechte verstuiver een onregelmatige draaiende motor geven ?
Vannavond weer verder,
Jan-Willem