[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bredere Banden : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 06:22

Bredere Banden

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:Re:Bredere Banden

Berichtdoor Mercedennys » 18 aug 2006, 02:08

JeroenW,

Dank voor je geruststelling...

Heb inderdaad de 5mm spoorverbreders ergens op internet besteld, verwacht ze snel. Ben er helemaal geen voorstander van maar denk idd dat jouw contacten gelijk hebben dat meer dan 5mm pas problemen kan geven.
Wel beetje onlogisch om die niet ook achter te doen, dan ziet er dan toch raar uit?

Sja, heb nou eenmaal prachtige velgen gekocht die net tegen de stuurstang aanlopen. Zodra ze eropzitten zal ik een foto posten. Heb ze er nu alleen maar voor gezet om alvast in de sfeer te komen. Nou ja, nog even geduld, hopelijk dit weekend het grote overschroeven.

Oh ja, de test met vier vrienden achterin hoef ik niet te doen, ik heb een station met niveauregeling dus die houdt de boel goed omhoog ;-)

groets,
Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor Weizengelb » 18 aug 2006, 10:27

Ik heb laatst voor iemand 4 nieuwe wiellagers gemonteerd op zijn BMW 325i (ok geen Mercedes mmaar toch). Die jongen had ook flink brede velgen op de wagen met spoorverbreders erop.
Ik heb de wiellagers met veel moeite allemaal vervangen en 4 stalen velgen erop gezet. De berede banden pasten helaas niet meer zonder spoorverbreders anders liepen ze aan.

In elk geval zou ik niet zo snel dit soort verbouwingen doen, de wielophanging wordt zwaarder belast (waardoor dus lagers en alle andere onderdelen stuk gaan) en de wegligging/wielgeometrie is niet meer zoals ontworpen.

Als je de auto alleen wilt showen in de stad of er af en toe met 50 km/h mee naar een show rijdt dan ok, maar om mee te rijden zou ik het persoonlijk niet doen.

Ik zou ook niet snel een auto kopen waar zo'n velgen onder zitten of onder gezeten hebben.

Maar iedereen zijn mening, ik kan me voorstellen dat het wel stoerder uitziet. Ik vind juist de originele velgen (zonder wieldoppen) erg stoerB)
PS dit zijn Bridgestone 195/80 R14

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Mercedennys » 18 aug 2006, 14:54

Ik had begrepen dat tot 5mm spoorverbreders wel okay zijn.

had deze BMW ook kleine of grote spoorverbreders? Boven 5mm kan ik me voorstellen dat het slecht is. (ik probeer natuurlijk ook maar mijn probleem goed te praten...)

Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 18 aug 2006, 14:55

Erg mooie foto trouwens van de oude Benz, met de fotograaf die in de glimmende bumper te zien is. Prachtig!
Mercedennys

Berichtdoor JeroenW » 18 aug 2006, 20:00

Hadi Jan,

De enige foto die ik momenteel op de site heb is die op mijn profielpagina. Dat is dus met het Marker Paard
(vuurtorentje van Marken) op de achtergrond in het Markermeer.
Ik heb begin dit jaar in Essen op de Classica beurs een 280 Coupe zie staan met voor 225/45/16 en achter 245/45/16 zien staan maar dat was mij teveel van het goede dus 215/60/15 is mij mooi genoeg denk ik.
Alhoewel!?!?! een vriend van mij heeft nog zo,n setje liggen alleen dat zijn 16 inch AMG velgen die op het model na de W123 zaten W124?? en ik wil ze wel even passen en kijken of het staat en wat hij er eventueel voor moet hebben en dan wie weet??? Ik denk alleen dat ik dan niet meer op de technische dag mag komen, omdat het niet orgineel is of zo. Dat lukt toch niet op 30 september want dat ben ik op vakantie en dat is ook wel leuk.
Ik hoor het wel wat je er van vindt.

Groeten Jeroen<br><br>Bericht gewijzigd door: JeroenW, op: 2006/08/18 20:24
JeroenW

Berichtdoor JeroenW » 18 aug 2006, 20:06

Tja Dennis,
dat dacht ik eerst ook maar die 5 mm vindt je eigenlijk niet terug, ik heb alles aan een kant geprobeert en toen leek het wel of het voorwiel evengoed breeder was als achter dus ik vind het wel best zo en het hele spul stuurd wel een stukkie strakker. Kortom ik ben er blij mee en het ziet er ook nogeens een stukkie beter uit.
Groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Mercedennys » 22 aug 2006, 19:33

Helaas, ook met 5mm spoorverbreders is het niet voldoende om de SLK velgen voor te plaatsen, achter lukt prima, zie foto...

Dan toch maar de kroonkurkvelgen schoonmaken/spuiten enzo. De 195-70-14 is toch best een dikke bandenmaat en ziet er robuust uit...;)

zie hier wat fotos. Wat vinden jullie? SLK velg of kroonkurk?

Als SLK dan moet ik voor 10mm spoorverbreders hebben (geen probleem of wel?)
groets,
Mercedennis
<br><br>Bericht gewijzigd door: Mercedennis, op: 2006/08/22 19:34

Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 22 aug 2006, 19:35

<br><br>Bericht gewijzigd door: Mercedennis, op: 2006/08/22 19:35

Mercedennys

Berichtdoor Lode » 22 aug 2006, 19:39

Je kent mijn voorkeur voor de stalen velg. Maar in dit geval zou ik zonder meer voor de kroonkurk gaan. De slk's zijn gewoon te modern voor de 123-koets. Anders wel mooie velgen trouwens.
gr. Lode
Lode

Berichtdoor JeroenW » 22 aug 2006, 20:05

Dennis,

Jammer dat het spul niet past, is het toch meer dan net tegen de stuurstang vrees ik maar 10 mm zou ik echt niet doen. Dan ga je wel er ver naar buiten en ga je ook erg veel spanning op het hele spul zetten.
Ik ga trouwens eerdaags mijn kroonkurken laten stralen en poeder of epoxiespuiten bij die vent die ook mijn AMG(penta)'s gedaan heeft. Misschien kunnen we dat combineren 8 inplaats van 4 velgen moet toch wat aan de prijs kunnen doen en het is in de buurt (assendelft)
en ik dacht €45 per velg. Ik hoor het wel.

Groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor janbenz1 » 22 aug 2006, 20:26

Jeroen,
Die foto heb ik al eens bekeken.
Is een hele mooie foto, die velgen staan echt super hoor.
De combinatie met de kleur van je auto is heel mooi.
Heb je die velgen van je kennis al gepast

Dennis,

Inderdaad ben ik het met de vorige sprekers eens.
Kroonkurk is echt sierlijker.

Maar ja wat is er meer verschillend dan de mening van de mens.:huh:
Als jij de SLK velgen mooier vind moet je het doen.
Maar 195 banden zijn toch ook al behoorlijke stappers hoor.:lol:
Heb je ook minder kans op aquaplaning.:woohoo:

Maar die auto van je is werkelijk ook een prachtwagen zeg.
Als je die kroonkurkjes hebt laten coaten moet je eens zien hoe mooi het staat.
Geweldig!;)

Veel succes met je besluit.

Groetnis fan jan, Út Drachten.B)<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/08/22 20:37
janbenz1

Berichtdoor JeroenW » 22 aug 2006, 23:13

Hadi Jan,

Nou die velgen zitten op dit moment nog onder een nog oudere 280SE die op "lang parkeren" staat en eerst moeten daar weer de orginele White Wall's met doppen onder terug gezet worden. En ik heb geen haast en dat is dan weer beter voor de prijs!! snap je?. Als het spul er passend onder zit zal ik proberen om dan een foto op de site te krijgen.

Groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Mercedennys » 23 aug 2006, 09:44

Sja, 45€ x 4 = 180€ en daar kun je op marktplaats al een betere/mooie set kroonkurkvelgen voor kopen.

Weet een lid waar prijsvoordelig kroonkurken kunnen worden opgeknapt?

groets,
Dennis
Mercedennys

Antwoord:Bredere Banden

Berichtdoor mercman » 23 aug 2006, 11:25

Jeroen,

Voor de W116 en R107 monteerde Mercedes standaard 205-70-14 op de kroonkurkvelgen.

Deze bandenmaat staat erg goed op kroonkurk velgen (mooi bolvormig a/d zijkant, en zeker niet patserig dik).

Helaas wordt deze bandenmaat niet erg veel meer gemaakt.
De enige betaalbare fabrikant voor dit formaat is Maxxis (+/- 65 E/band)(Check www.sbtyres.com)

Prima banden trouwens! (heb ze zelf ook)

Groetjes
Edward
mercman

Berichtdoor JeroenW » 23 aug 2006, 19:25

Dennis,

Daar heb je gelijk in maar je weet nu wat de staat is van je velgen neem ik aan en van andere moet je dat maar afwachten(onrond, beschadigd enz.)En dan moet je ze misschien ook opknappen. Als je dit inéén keer goed doet hoef je er jaren niets meer aan te doen.
Maar goed dat moet een ieder voor zichzelf weten toch?

succes en groeten
Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Mercedennys » 23 aug 2006, 20:18

Dank je Jeroen.

Zelfs de buurman vond de kroonkurk mooier, meer bij de auto passen.

Dus maar de bestaande kroonkurken laten opknappen. Je hebt gelijk Jeroen, deze velgen horen bij de auto vanaf het begin en weet de historie ervan.

had kroonkurk 4 vredesteins 195-70-14 en rijdt stabiel, ook bij hogere snelheden. Nu blubbert de auto wat .... dus de velgen en spoorverbreders er maar weer afhalen...en terug naar de stijlvolle kroonkurken, Jan.

De SLK velgen heb ik te koop staan op marktplaats... ze glimmen teveel, haha!

Dennis ut Amsterdamnis :)
Mercedennys

Berichtdoor Mercedennys » 03 sep 2006, 13:19

Zo, pfff, heb de SLK velgen met een 10,- winst (;-) )verkocht via marktplaats aan iemand met een W124.

Maar toch snap ik niet helemaal hoe dat nou zit met die velgen maat:

Een kroonkurk is 6,5J bij 14 inch met ETwaarde 30.
banden maat die erop zit is 195-70-14.

Okay, als ik dan toch eens andere velgen erop zou willen:

1. moet natuurlijk erop letten dat de rolmaat gelijkblijft, anders is je kmstand niet goed, snap ik.

2. Maar hoe hou je de ET waarde dan goed? Met ET30 is bijna niets anders te koop, meestal ET37 of ET40 voor de nieuwere typen mercedesvelgen. (bv Avantgarde velgen of AMG velgen)
betekent dit altijd spoorverbreders erop zetten? huh?

Hoe kan ik nou vooraf bepalen of velgen en banden passen en niet aanlopen in de wielkast en niet aanlopen aan de stuurstang of rem bescherming?

En: Hoe bereken je hoe lang je bouten dan moeten zijn? Kroonkurken zijn relatief ver uitstekend waardoor de wielbouten relatief lang zijn.

Of rijden veel meer autos van deze tijd met spoorverbreders om ET waarden op te krikken??

Wie snapt hoe dit werkt? Please answer! :silly:

Mercedennis
Mercedennys

Berichtdoor JeroenW » 04 sep 2006, 19:57

Dennis,

Het is volgens mij gewoon een kwestie van passen en proberen. Die velgen van mij had ik achter gepast en dat ging goed banden op de "gok" gekocht en toen pas bleek ik voor ongeveer 2mm teveel naar binnen te zitten met mijn velgen (achter nog steeds geen probleem). Toen maar voor voor verbreders gekocht van
5mm en klaar was ik en de banden maat vergeleken met een vriend die had 215/70/14 en qua hoogte paste dat en qua breedte was er ruimte genoeg dus werdt het 215/60/15. Om te kijken en vergelijken. www.miata.net/garage/tirecalcold.html

Succes en grtn
Jeroen

PS wielbouten kun je zo halen er is alleen verschil voor stalen en aluminium velgen. Elke dealer kan die leveren.
JeroenW

Voor mij geen andere velgen meer...

Berichtdoor Mercedennys » 09 okt 2006, 21:48

ssss, ik heb het nu gehad met andere velgen. Dit weekend nog geprobeerd om W124 velgen te kopen (8-loch ofwel velgen met 8 gaten)
Alleen even gepast op de voorwielen omdat die het meest krap zitten aldus Jeroen en mijn eigen ervaringen...
Even heen en weer gehaald maar paste niet. Daarna een raar geluid bij het remmen, bleek mijn rubber van de stuurstang nu kapot door dat testen...

Ik hou het voor gezien... Ik blijf gewoon bij de kroonkurkvelgen en hoop dat ik ze of kan opknappen of ergens voor een redelijke prijs mooie kroonkurken kan kopen....

If it ain't broke, don't fix it... sja, je wilt wel eens wat anders maar als je niets wijzigt blijft een W123 het gewoon doen...

groet,
Een gedesillusioneerde sportvelg Mercedennis...
Mercedennys

Antwoord:Voor mij geen andere velgen meer...

Berichtdoor JeroenW » 11 okt 2006, 20:33

Dennis,

Tja, soms zit het mee en soms ook echt niet!!
Je hebt bij het passen het spul gewoon aangedraaid zonder te kijken wat er in de buurt komt, dat doe je dus maar één keer! Maar evengoed toch wel lullig.
Je ahd het voorzichtig moeten proberen met een paar sluitringen M16 of zo, heb ik toen ook gedaan en toen bleek dat ik 2mm moest opvullen met die spoorverbreders en ik heb er toen 5mm dikke tussen gezet.

Wat hebben we geleerd?? :P ;)
Eerst voorzichtig passen!!!

Sterkte en geef de moet niet op Dennis en laat het weten de volgende keer kom ik toch langs en kunnen we samen kijken.

Vr.Gr. Jeroen
JeroenW

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto