[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rekentool autokosten : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:47

Rekentool autokosten

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Rekentool autokosten

Berichtdoor Trifonius » 17 aug 2013, 21:03

Ik pieker mij suf over wat te doen met mijn 300CD vanaf januari volgend jaar. Doorrijden wordt wel een een hele dure hobby, dus ik overweeg over te stappen naar een ander model, liefst een T. Daarom maar een rekenmodel in excel gemaakt om de autokosten inzichtelijk te maken. In het rekenmodel heb ik 5 W123 opties afgezet tegen een Opel Astra G 1998. (auto van mijn vriendin). De uitkomst deed mij toch wel een beetje schrikken, wist niet dat onze hobby zo duur was. Daar steekt die Astra toch goed bij af... :? En als je doorrijdt met een 300TDT ben je echt een liefhebber, of niet zo slim... :D Je kunt zelf het belastingtarief invullen. Voor de benzine staat er nu nog het hele volledige tarief. Daar kun je ook het oldtimertarief van maken natuurlijk. LPG wordt volgend jaar ook weer duurder, heb ik ook geen rekening mee gehouden.
Bijlagen
kosten gebruik auto.xlsx
(26.65 KiB)
Laatst bijgewerkt door Trifonius op 17 aug 2013, 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Trifonius

Re: Rekentool autokosten

Berichtdoor Trifonius » 17 aug 2013, 21:34

OK, nu doettie het beter volgens mij. Ik denk dat ik op zoek moet naar een 230TE met een G3 installatie.
Trifonius

Berichtdoor 300TD W123 » 17 aug 2013, 22:12

hallo,

mooie rekentabel, maar komt volgens mij wel bij dat een Benz op LPG hogere onderhoudskosten op LPG heeft als een diesel. Ook het verbruik is mijn inziens erg voet afhankelijk.
Ach en een hobby mag wat kosten. en wat kan je zelf aan je Benz of wat moet je laten uitvoeren door een garage aan je hippe nieuwe mobiel ??
ik heb mijn idee wel en blijf lekker dieselen in mijn 300TD.

grt Mark
300TD W123

Berichtdoor JeePee » 17 aug 2013, 22:14

Mooi excel sheetje inderdaad :-) Je kan voor de keuze belasting bij benzine auto's nog de 120 euro optie kunnen toevoegen. Komt dan wel weer schorsen, stalling, etc bij voor de wintermaanden.
En de waarde voor het met plezier rijden in je W123 is natuurlijk niet in geld uit te drukken ;)
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Coupe280 » 17 aug 2013, 22:40

ik vraag mij af waarom je een astra vergelijkt met een Mercedes W123.
toen beide uitkwamen was er toch een behoorrlijk klasse verschil kadet en W123.
om te vergelijken vind ik dat je wel dezelfde klasse moet vergelijken
op deze manier kan je ook een leleijke eend met een W123 vergelijken en natuurlijk is een lelijke eend dan goedkoper.
nieuwprijs kadett en W123 was toch ook behoorlijk verschil.
en nog steeds is er een wereld van verschil een e klasse van nu en een astra .
dat is nou eenmaal een keus die je maakt je weet dat een e klasse duurder is dan een astra
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Sterretje1968 » 17 aug 2013, 22:49

Heb anders vaak zat gehoord dat men denkt dat iemand met een Mercedes altijd veel geld moet hebben maar dat men minder betaald dan de buurman voor zijn Astra.
Dus zo'n vreemde denkwijze vind ik dit niet.
Sterretje1968

Berichtdoor Coupe280 » 17 aug 2013, 22:57

in mijn ogen is het appels met peren vergelijken :)
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 17 aug 2013, 23:19

In dit geval heb ik de Astra opgevoerd omdat dat de auto van mijn vriendin is. Ik vind het niet gek om ook een goedkopere auto in te vullen, dat is natuurlijk wel een optie. Met de nieuwe belastingregels word je toch gedwongen om alle opties af te wegen. We kunnen niet allemaal dikke bakken blijven rijden en net doen alsof we geen keus hebben.

Je kunt eenvoudig het oldtimertarief vergelijken door 120 euro (toch?) in te vullen bij wegenbelasting. In dat geval ook eventuele stallingskosten invullen onder parkeren / stalling. Ook onderhoudskosten etc. kun je zelf invullen. Ook een ander type auto of brandstof kun je invullen, rekent allemaal door.
Trifonius

Berichtdoor Coupe280 » 17 aug 2013, 23:35

ja zo snap ik het wel.
maar ik dacht dat je een W123 vergelijkt met een astra.
waarschijnlijk had je altijd al goedkoper kunnen rijden als je de onderhoudskosten berekent van een W123.
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wietse » 18 aug 2013, 09:04

Het is voor iedereen persoonlijk. Ik heb nu nog 2 diesels rijden ( de 300CD staat stuk, en ging zin om te maken op dit moment)
De 300TD als dagelijks vervoermiddel met gewoon WA verzekering, de CD en W115 240D als hobby auto met oldtimer verz.

Mijn totale auto kosten komen de € 175 p.m. niet te boven. Dit is zonder onderhoud/reparatie, dus alleen verzekering en brandstof.
Ik wil dus niet meer kwijt zijn dan die € 175 p.m. en dan kom ik op een focus of astra station uit. Benzine zelfs maar 150 en diesel 180. ( zonder onderhoud) Blijf ik in een Mercedes diesel rijden dan ben ik alleen al aan de belasting 150 kwijt !

Dat ga ik dus niet doen, ook mijn TD heeft nu cosmetisch werk nodig. Heb het steeds uitgesteld want het blijven rijden had de voorkeur, het is technische een goede auto . Op dit moment denk ik gewoon aan schorsen, alle 3, en dan heb ik een aantal jaren te tijd om alle 3 netjes te maken!

Maar ja, misschien ga plan wReekers niet door, of een jaartje uitgesteld. Er is hoop!!!
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor Diospuszta » 18 aug 2013, 13:04

Hallo,

Mijn 300TDT wordt voor 10 september geschorst want dan moet hij gekeurd zijn, hij staat nu hier in de garage in Hongarije en blijft daar staan tot na januari 2015, dan is hij echt 30 jaar oud.
Ergens in 2015 probeer ik hem als oldtimer in te voeren, dat is nog niet zo simpel want dan moet hij echt helemaal origineel zijn om B.V (OT-01-01) te krijgen.
Als hij niet voldoet wordt hij als gewone auto ingevoerd, hier zit de wegenbelasting in de brandstof dus de kosten vallen dan wel mee.

Jan.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Toontje » 18 aug 2013, 13:15

heel simpel je rijd een oude wagen omdat je het leuk vind of niet en ja als we wegenbelasting gaan betalen zal ik er ook geen 6 meer op mijn naam hebben heet geen onassis
maar als je een wagen moet kopen waar je met zoveel genot inzit als in de Benz zal je ook een bedrag neer moeten tellen
als je dat dan afweegt tegen de wagen die je nu hebt kun je alweer een poos rijden en tegen die tijd zal er wel weer een andere regeling zijn
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bouwjaar: 1985

Berichtdoor Trifonius » 18 aug 2013, 14:33

Eens hoor. Mij hoor je ook niet zeggen dat we moeten stoppen. Dat is niet het doel van rekenmodelletje. Ik ben vast van plan W123 te blijven rijden. Persoonlijk vind ik het wel fijn om te weten welke modellen beter te betalen zijn dan andere. Daar zit zo 1000 euro verschil tussen per jaar. Dat zou je weer in onderhoud kunnen steken, ik noem maar wat.

Ik vraag mij trouwens af wat er te zeggen valt over onderhoudskosten. Is LPG echt gemiddeld duurder in onderhoud? Kun je daar een bedrag aan plakken? Wat is een gemiddeld onderhoudsbudget als je het meeste zelf kunt doen?
Trifonius

Berichtdoor Coupe280 » 18 aug 2013, 14:52

simpel rekensommetje je koopt een nieuwe astra golf of iets dergelijks .a 25000. euro.
hoeveel denk je dat je daar op afschrijft in 10 jaar.
koop na jan 2014 een W123 hoeveel afschrijving in 10 jaar??
wie rijd er het leukst ??
vooropgesteld dat je onderhoud meeste zelf kunt doen aan W123 .
aan een golf of astra hoef je zelf niet te beginnen aan onderhoud. tenzij je alle diagnose apperatuur in huis hebt

.
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 18 aug 2013, 15:20

Tja, ehm... ik begrijp dat het een gevoelig thema is, maar er zijn betere opties te verzinnen dan een vergelijk met een nieuwe golf, een tweedehands Golf bijvoorbeeld. Bovendien zou het mij niet verbazen als een nieuwe Golf alsnog een stuk goedkoper is dan 10 jaar rondcrossen in een 300TDT. Afschrijving is maar één factor, wegenbelasting ook. Ook kan ik je vertellen dat we het afgelopen jaar met ons allen al flink hebben afgeschreven, dus dat hoeven we alvast niet meer te doen de komende jaren. Ik zou zeggen: reken het uit en verbaas jezelf!

Ik vind het prima om door te rijden, en hoeveel een hobby / liefhebberij mag kosten moet iedereen lekker zelf weten. In hoeverre je daadwerkelijk wilt weten hoeveel je auto echt kost, moet je ook zelf weten. Als het simpel was om het uit te rekenen, had ik geen rekenmodel nodig.
Trifonius

Berichtdoor Coupe280 » 18 aug 2013, 15:42

nee hoor kees ligt voor mij niet gevoelig.
ik heb mijn keus al gemaakt en ik wil vooral leuk blijven rijden.
ik kan uit mijn hoofd wel uitrekenen wat mij het meest kost.
maar ik kan alle onderhoud zelf en op mijn auto s heb ik nog geen euro afgeschreven ( maar ja dat is persoonlijk en geld niet voor iedereen).
net zoals dat rekenmodel geld dat niet voor iedereen.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Stannislaw » 18 aug 2013, 22:09

Natuurlijk zijn rekenmodelletjes gewillig maar zoals hierboven al genoemd: wat is emotie waard, wat is het waard om in je auto te blijven rijden.

Ik mis bij de W123 benzine de optie 120 wegenbelasting. Dit scheelt ca 900E per jaar. Daarvoor moet je een winterauto regelen en stallingsplek. Jaarplek stalling ca 350E, blijft er 550E over kosten pekelbakkie. Je W123 blijft lekker buiten de pekel wat uiteindelijk ook weer kosten spaart....maar dat is natuurlijk voor ieder eigen keuze om in de winter in een pekelbakkie te rijden.

Maar...voorlopig zou ik nog niets ondernemen. Op dit moment hebben prijzen enorm veel te lijden onder de onduidelijkheid of duidelijkheid van de huidige regeling. Maar....huidige politiek is erg instabiel, belastingregels moeten nog worden vastgesteld (prinsjesdag), de eerste kamer moet de wetgeving van Weekers nog beoordelen en er is nog een sterke lobbygroep aan de gang om e.e.a. kritisch aan de kaak te stellen. Hoe langer dat duurt voordat dat rond is, hoe groter de kans bestaat dat 1 januari 2014 niet haalbaar wordt en/of de regeling helemaal niet doorgaat.

Ik zeg: blijf zitten waar je zit. Als je onverhoopt snel een alternatief vervoermiddel nodig hebt dan is deze zo gekocht. Half november is tijd genoeg om je plan te trekken lijkt me....wat filosoferen over e.e.a. is natuurlijk altijd goed.
Maak haast als je tijd hebt dan heb je tijd als je haast hebt.
Stannislaw
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee

Berichtdoor Trifonius » 23 aug 2013, 16:02

O, en ik zat te rekenen met een LPG G3 installatie. Maar die blijkt pas mogelijk vanaf 1994. Dat maakt de LPG optie ook alweer een stuk minder interessant...
Trifonius

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto