[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280E rookt blauw : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 23:47

280E rookt blauw

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280E rookt blauw

Berichtdoor Arend-Jan » 22 aug 2013, 17:46

Hallo.

mijn W123 coupe rookt blauwe rookt. het is olie want dat gebruikt hij ook.
Mijn klepsaels zijn vervangen. ik denk dat het mijn zuiger veren zijn maar weet het niet zeker.
wat denken jullie hier van?
Ik hoor het wel.

Mvg,

Arend-Jan
Arend-Jan
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja

Re: 280E rookt blauw

Berichtdoor Robin-H » 22 aug 2013, 18:10

Een beetje olieverbruik is niet zo erg, een tweetal andere mogelijke oorzaken:
- Lekke koppakking
- Lekke automaat-modulator (check je versnellingsbakolie!)
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1968
LPG: Nee

Berichtdoor Pieter1967 » 23 aug 2013, 10:28

Hallo,

Vraagje: rookt de motor continu, bij het wegrijden na stationair draaien (bijvoorbeeld een stoplicht situatie) of bij het afremmen?
De mogelijke oorzaken zijn dan mogelijk verschillend.

Zuigerveren is een mogelijkheid.
Lekke koppaking is een mogelijkheid, zoals Robin zegt.
Da automaat-modulator zegt mij persoonlijk niets maar ik neem aan dat Robin daar evaring mee heeft.
Te versleten klepgeleiders.
Zo zijn er wel meer oorzaken te noemen.

Advies: Wanneer het olieverbruik of roken je niet aanstaat, motor lektest doen, dan weet je meer...
Anders niets doen en lekker rijden toch?

Succes, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robin-H » 23 aug 2013, 13:31

Ervaring heb ik persoonlijk niet met een lekkende modulator. De koppakking wel, "mijn" vorige auto was een afdankertje van mijn moeder (waarvan bekend was dat de pakking lek was). Heb er nog 14.000km mee gereden, maar ja... het wordt wel steeds slechter. Op een gegeven moment kom je gewoon niet meer door de uitstootmetingen heen.

De modulator regelt door middel van motorvacuum de druk in de versnellingsbak. Het schijnt dat als deze kapot gaat, er olie langs kan lekken en dus in je inlaattraject wordt gezogen. Wellicht kan Govert je hier meer over vertellen, hij is volgens mij de wandelende encyclopedie als het gaat om MB-automaten. :P

Hoeveel olie verbruikt ie eigenlijk?
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1968

Keer terug naar Techniek