[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rammelende motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:41

Rammelende motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rammelende motor

Berichtdoor DouweMeer » 23 aug 2013, 22:36

Mijn auto rammelt/ schud wat en ik was laatst bij mijn opa en hij merkte het rammelen ook op, maar had een uitgesproken mening wat het was, maar zegde mij niet zoveel. Hij had het over een verhaal op vakantie met een volvo en een knopje voor de 'voorontsteking'. Blijkbaar waren ze bij hem na het werken aan de motor vergeten eraan te draaien. Mijn opa was er verzekerd van, dat dit precies hetzelfde was. Heeft een Mercedes ook zoiets...? Heb er al een hele tijd last van. Ben bijna niet anders gewend. Heb de auto ongeveer 1,5 jaar nu met 20.000 kilometer ofzo.

Is dit kleppen stellen, of moet ik ergens anders naar kijken? De motorblok rubbers (ofzo) schijnen nog goed te zijn. Voor de rest loopt ie prima.

Auto is een 230E uit '81 met een 4 cilinder 100 KW benzine motor.
DouweMeer
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Rammelende motor

Berichtdoor Rein in Trondheim » 23 aug 2013, 22:46

bedoelde je opa misschien pingelen? Dat kan een gevolg zijn van een verkeerd ontstekingstijdstip zijn,ik denk dat met dat knopje een knopje om de ontsteking af te stellen bedoeld kan zijn,op sommige stroomverdelers is dat zo, andere moet je de klembout van losdraaien en dan de stroomverdeler verdraaien. Ontstekingstijdstip controleren is niet moeilijk, vooral niet als je iemand kent met een stroboscoop maar t is wel handig om even de juiste procedure voor jouw motor op te zoeken. Kleppenstellen kan natuurlijk ook nooit kwaad.
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robin-H » 24 aug 2013, 08:49

Ik zou na 20.000 eerst maar eens de kleppen stellen inderdaad. De interval daarvoor is (bij de M110 dan toch) iedere 10.000 km bij ongelode benzine. 5000 op LPG dacht ik.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor WJ15129 » 24 aug 2013, 11:20

Kleppen stellen is zeker aan te bevelen, maar ik denk niet dat dit pingelen verhelpt, het schudden waarschijnlijk wel.
Als de auto volgens fabrieksspecificatie is afgesteld, v.w.b. de ontsteking, hoor je benzine te gebruiken met een hoge octaangetal. Probeer de volgende keer eens V-power of excellium of hoe het ook mag heten bij de diverse merken en luister of het dan over is.
NB als het pingelen is, is het niet aan te bevelen om zo door te blijven rijden. Het geeft extra slijtage.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robin-H » 24 aug 2013, 12:09

Volgens het boekje moet er inderdaad 98 in. Besef echter wel dat V-power en Excellium geen 98 zijn. (Hoewel V-power aardig in de buurt komt). Wil je het echt helemaal uitsluiten, dan zul je BP Ultimate of Tango SuperPlus 98 moeten tanken. Die zijn beide wel 98. (Kun je overigens ook zien aan de vulspuit, daar staat met grote letters 98 op)
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor DouweMeer » 25 aug 2013, 18:18

Betreffende het 'pingelen', zou zomaar gemakkelijk kunnen dat dit het 'is'. Ik had een poosje geleden een vraag gedaan hierover qua octaangetal. Sindsdien tankte ik elke keer met of v-power (octaan 97), of ik tankt 95 met een octaanbooster. Dus dat gaat niet werken, aangezien het al is.

Hoe duur zou 't zijn om je kleppen te laten stellen? Ik ken zelf niemand van wie ik het kan leren spijtig genoeg... Heb wel deze 'sites':
kleppen-stellen-een-korte-handleiding-t14069.html
http://Mercedes.thatchermathias.com/w12 ... 05-210.pdf
Al is die laatste link een verkeerde motor.
DouweMeer
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1969

Berichtdoor Frankie68 » 25 aug 2013, 18:33

ik heb thimo het laten doen voor mijn 300D

prijs 40 euro