Een jaar of twee geleden gaf Toontje mij het advies om een soortement van opvangbeugel onder het voorste deel van de einddemper te maken.
"Want," zei hij, "die dingen hebben de gewoonte om vlak naast de demper af te breken en dan klettert het voorste deel tegen de rijrichting in op de weg. Dat kan grote schade opleveren en vooral: groot gevaar voor het achteropkomend verkeer."
Dat leek me een logisch verhaal en ik heb inderdaad meteen toen ik weer op de club was, zo'n beugel gefabriceerd. Verder was ik dat hele verhaal alweer min of meer vergeten, tot ik van de week met een gangetje van 100 op de A13 opeens een geluid als van een centurion tank vanonder de auto hoorde komen.
Even langs de kant gezet en gekeken.. en ja hoor! De voorspelling van Toontje was exact uitgekomen: de demper was finaal afgebroken van de pijp EN: was keurig opgevangen door de daartoe uit voorzorg gemonteerde beugel!
Moraal van het verhaal: Kleine moeite veel plezier. Ik kan iedereen aanraden een dergelijke voorzienig te treffen, het kan veel narigheid besparen.