Had laatst dat ik 'urgent' kleppen moest stellen. Was ik even langs 'Thimo' in Krommenie gegaan voor een poging. Die kwam erachter dat mijn motorblok aan de bovenkant zeer vervuild was met olie resten. Hij vermoedde dat de begeleider van de olie voor de kleppen enzo verstopt was en niet genoeg olie kreeg. In combinatie met niet frequent olie vervangen kwam er een dikke smeerlaag op de onderkant van de deksel van het motorblok. Daarnaast zag hij ook krassen op de nokkenas. Vermoedde was dat de nokkenas niet voldoende olie kreeg.
Echter, bij het peilen van de olie was de olie zelf wel helemaal helder. Dus kon zelf niet weten dat het zo vuil was . Thimo zei dat ik mijn motorblok kon schoonmaken door er een reiniger erin te gooien en daarna de oliefilter en de olie te vervangen.
Mijn vraag op dit moment is, hoe de f krijg ik mijn motorblok schoon. Hij zei dat je naar een autozaak kon en een flesje reiniger kon kopen. Iemand ervaring met zoiets? En kan de filter wel alle troep aan als 't allemaal loskomt?
Hij suggereerde ook dat de opgehoopte motorolie een flinke bijdrage kon zijn voor mijn 'warme motor' (105 C afgelopen vrijdag). Daarna had hij besloten om de fan achter de dinamo was te lassen toen hij ontdekte dat de fan vrij kon rond draaien ondanks dat de motor stil stond. Hij suggereerde dat de electromotor in de motor voor de fan kapot was.
Aantal vraagjes dus:
1. Welke reiniger kan ik er het beste in gooien voor een schone motor (tijdelijk).
2. Zijn lichte krassen (niet diep)in de nokkenas een probleem voor de motor en moet het met 'spoed' vervangen worden?
3. Was het vast lassen van de fan een goed idee?
4. Hoe kan het dat er ophoping van een smeerlaag is, maar niet terug te zien op de peilstok of in de olie vul dop?
Zie het liefst in ieder geval de eerste beantwoord .