Het contactslot van mijn W123 200 benzine is plotseling in stand 0 vast gaan zitten met ook nog het stuurslot erop. Ik had de auto niet thuis maar in de buurt op een pakeerplaats. Ik had al verhalen gehoord over slot uitboren/doorslijpen maar ik dacht eerst nog met flink jutteren, WD40, tikken enz. de sleutel om te kunnen draaien. Maar nee hoor het mocht allemaal niet baten. 3 sleutels geprobeerd die voorheen allemaal goed pasten bleven allemaal in stand 0 steken.
Dus het werd toch de behuizing doorslijpen. Maar eenmaal de tellerbak en bodemplaat gedemonteerd te hebben bleek er toch geen ruimte te zijn voor een slijptol.
Daarom eerst de borgklem erafgehaald en het slot doorgeboord (in verschillende stappen) tot en met boor 8 en toen het overige deel doorgezaagd en in 2 helften gebroken. Het stuurslot was er toen af maar ging er vrij snel weer op. Het probleem was dat er nog een deel in de stuurkolom stak.
De borgpen in het deel wat in de stuurkolom zit moest hiervoor worden ingedrukt maar dit lukte niet. De stuurslotpen wilde er niet uit omdat de behuizing was vervormd en hierdoor de stuurslotpen blokkeerde.
Om goed bij de borgpen te kunnen komen heb ik de stuurkolom losgemaakt (bovenste moeren onder tellerbak) en 2 moeren boven het rempedaal. Daarna kon ik de stuurkolom een cm of 6 laten zakken en kun je goed bij de borpen.
Ik heb toen met een dremel (met dank aan de friettent voor het lenen met de stroom) en diamantfrees de borgpen geheel weggefreesd. Daarna kon ik het overige deel uit de stuurkolom verwijderen.
Het stuurslot was er toen af maar ik kon nog niet starten. Volgende probleem was de stekker die in stand 0 niet losgenomen kan worden. Hiervoor moest de sleutel in stand 1 staan maar dat ging dus niet. Dus daarom maar de 3 boutjes van het contactblokje doorgezaagd. Het contactblokje kwam hierdoor los en had nauwelijks schade van het doorzagen. Nu kon ik de auto met een grote schroevedraaier starten en naar huis rijden.
De nieuwe cilinder (op chassisnummer) en contactslot behuizing zijn al in bestelling bij de dealer. Na dit demontage werk zal het monteren van het nieuwe slot wel niet meer voorstellen. Heb nog wel een vraag. Het zwarte omhulsel kan ik niet loskrijgen. Normaal kun je in stand 1 een paperclip o.i.d. in het gaatje steken om de blokkering eraf te halen zodat je het zwarte omhulsel eraf kan draaien. Dit lukt dus niet bij mij maar hoe krijg ik het omhulsel er nu toch heel af? Cilinder uit boren gaat niet want dit is een model met geharde stalen plaat.