Inmiddels is het al even geleden dat ik me heb laten zien op dit forum. Daarom toch nog even voorstellen.
Ben 44 jaar en heb sinds 2007 deze 230 carburateur uit 1977.
Deze W123 is destijds geimporteerd uit Zwitserland, wat zeker een reden kan zijn dat de auto roestvrij is. Er zat 1 plekje onder een sierlijst, maar dat is inmiddels weggewerkt. De auto is wel deels gespoten.
Volgens de taxateur zou de originele kilometerstand in 2007 (80.000km) kloppen, toch ben ik ben meer wantrouwig, maar het interieur is zo schoon en gaaf dat het waarschijnlijk ook zo is.
Ik gebruik de Benz voor ritten buiten de stad. Hij staat eigenlijk nooit langer stil dan 2 weken. heb nog een Citroen C1 voor de korte ritjes en pekelweer. Het afgelopen voorjaar naar Bretagne geweest waar de W123 in zijn element is; niet altijd even goed wegdek, mooie bochtjes, niet te druk verkeer, en een prachtig landschap.
Hoe is het zo gekomen,.....
Tja, het bekende verhaal. Eigenlijk spelen 2 automerken een rol van vroeger uit een rol: Citroen en Mercedes.
Ik ben opgegroeid met Citroen (van Eend, Ami, Dyane, CX met als top de verlengde Citroen CX Prestige, een heerlijk snelle comfortabele slee,...)
Daarna diverse W123's waaronder een geweldige Mercedes W123 300D automaat. Waarschijnlijk omdat mijn vader de garagekosten zat was van die CX en omdat Mercedes ook een comfortabele inslag heeft. Het onverstoorbare solide en comfortabele karakter van de W123 sprak ook mij erg aan, luisterde naar de wijze lessen van vader, en wist dat er ooit (na een aantal Citroen's en een Volvo 240) ooit een Benz moest komen! Ik ben nog wel naar een Citroen DS wezen kijken heb ook een CX overwogen, maar durf het gewoon niet aan vanwege gedoe en kosten. Ik wil gewoon rijden!
De afgelopen 6 jaar:
Ik was eigenlijk van plan alles uit te besteden wat onderhoud betreft. Maar van lieverlee werden kleine klusjes zoals een kleine beurt, steeds grotere klussen zoals schokbrekers, reaktie-arm, spruitstuk, en carburateur-revisie. De klassieke M115 motor, nodigt gewoon uit om zelf aan te sleutelen. Het is misschien niet het meest spectaculaire blok wat MB ooit heeft voortgebracht, maar de eenvoud en degelijkheid spreken me aan. Verder kan je echt goed meekomen in het verkeer, en rij gemiddeld 1 op 8 tot 1 op 9.5.
Alles moeten doen in een garagebox zonder elektriciteit. Ik woon midden in de stad Tilburg, dus niet ideaal maar het is toch altijd weer gelukt. Het is meteen een sociale aangelegenheid, want het trekt altijd belangstellende buren die altijd wel sympathie hebben voor de W123.
Hoewel weinig kilometers is de auto gewoon 36 jaar oud waardoor er toch slijtage is. Op het gehoor heb ik veel preventief onderhoud kunnen doen. Een klapperend onderstel, een slecht afgestelde carburateur, het tikken van de kleppen, een roffelend spruitstuk, een ploffende uitlaat, klapperende cardanas, een cilinder die overslaat.
De oude dame heeft me veel geleerd door gewoon naar haar te luisteren.
Maargoed, nu wat foto'tjes !
- voorzijde.JPG (396.61 KiB)
- achterzijde.JPG (423.25 KiB)
- interieur.JPG (386.21 KiB)
- interieur2.JPG (287.88 KiB)
- op naar bretage.JPG (464.45 KiB)