door Pieter1967 » 03 nov 2013, 12:18
Hallo Wesjhe,
Ik heb geen foto's van tuimelen maar ik zaal het proberen uit te leggen. Bij "tuimelen" gaat de uitlaatklep dicht en de inlaatklep open (= einde van de uitlaatslag en begin van de inlaatslag). Dat houdt dus in dat de nokkenas, al dan niet via nokvolgers, tuimelaars óf direct, de kleppen bedient. Ik weet niet welk motortype je hebt maar dat maakt in principe niets uit.
Wanneer de krukas bijna op het merkteken staat draai deze dan langzaam door en kijk, bij cilinder 1 en 6, welke klep er beweegt.
*Tip: wanneer je niet weet wat de inlaat of de uitlaatklep is kijk dan eerst naar het uitlaatspruitstuk op de cilinderkop. Daar zitten de uitlaatkanalen van de kop en daarachter zitten dan natuurljk de uitlaatkleppen. Hetzelfde geldt voor het inlaatspruitstuk natuurlijk.*
Nu verder: Wanneer je een klep ziet bewegen, kijk dan gelijk naar de andere klep van dezelfde cilinder. De nok die deze klep moet gaan bedienen moet nu ook bijna deze klep gaan bedienen. Is dat het geval dan staat deze cilinder op "tuimelen".
Je zult tevens zien dat, van de cilinder welke aan het begin van de compressieslag staat, de beide nokken (waarschijnlijk) omhoog staan.
*Tip 2: zoek anders even op bijv. Google naar "tuimelen kleppen", selecteer afbeeldingen, en nu zie je vele foto's van dergelijke situaties*.
Succes.
Groet, Pieter.