Zo, ik heb er ook een. Op de 27e gekocht in Nederland en op exportkenteken overgeschreven, op de 28e naar Nederland gereden (1148 km, twee veerboten, 101 liter diesel en 14.5 uur totale reistijd).
Wat heb ik gekocht? Eigenlijk weet ik er in termen van voertuig en specificatiefanaten niets van. Het is een zilvergrijze Mercedes Benz stationwagen met 3 liter turbodiesel. Een W123 300TDT in kleur 172 in technische termen. De wagen is in Nederland geleverd in september 1985.
Wat er standaard is aan de aanwezige opties/luxe en wat niet is me ook nog redelijk onbekend. De voornaamste reden dat ik de wagen wilde was dat het een auto is waaraan ik alles zelf kan doen, met voor die tijd veel luxe.
De wagen heeft stuur- en rembekrachtiging, een viertraps automaat, rondom schijfremmen en bij de tijd horende “kroonkurkvelgen”. Op het zijaanzicht zie je voor die velgen, achter liggen er al velgen op voor de winterbanden met spijkers.
Verder nog met: Centrale deurvergrendeling, instelbare niveauregeling (net zoiets als hydrauliek bij Citroen), mistlicht voor en achter, schuifdak, dakrails en automatisch uitschuivende antenne bij aanzetten radio. Ik weet nog van mijn jeugdjaren dat dat laatste echt een cool accessoire was.
Het interieur: zwart dashboard, zwarte skai met gaatjes op de zetels (taxileer heet dat geloof ik), Individuele temperatuurregeling voor, uitklapbare make-upspiegels mét lampje, hoofdsteunen, elektrisch verstelbare rechterspiegel
De bodem lijkt echt roestvrij, en onverprutst. Wat verdient echter aandacht? Het volgende:
Er is een vacuümlek, waardoor oa de automaat slecht schakelt en de centrale deurvergrendeling en verstelbare koplampen niet werken.
Het stuur heeft teveel vrije slag. Dit zit niet in de fusee’s maar in het stuurhuis. Dit schijnt te stellen te zijn, maar ik moet het bestelde werkplaatshandboek nog ontvangen.
Er was een koelwaterlek tussen termostaathuis en waterpomp, dat is reeds gerepareerd. De flexibele leidingen bij de brandstofpomp zijn ook vervangen, daardoor werd lucht aangezogen.
Het dashboard is bovenop gescheurd en een twee dakpanelen waarachter elektra verborgen zit binnen hangen wat door.
Dak en motorkap zijn wat dof, ik ben benieuwd of wax hier veel doet, of dat het echt poetsen met een machine wordt. Verder zijn er wat beginnende roestplekken en een kleine schade aan het voorspatbord. Dat is echter allemaal zonder algehele spuitbeurt bij te werken.
- 300TDT vooraanzicht
- 300 TDT vooraanzicht.JPG (230.97 KiB)
- 300TDT zijaanzicht
- 300 TDT zijaanzicht.JPG (236.44 KiB)
- 300TDT interieur
- 300 TDT interieur.JPG (199.78 KiB)