Onderaan de voorruit bij de rechter-ruitenwisseras steekt vanonder het ruitrubber het roestduiveltje de kop op. Zelf heb ik geen garage, maar ik wil het wel goed aanpakken. Dit is het plan:
1. door de plaatselijke Glasgarage de voorruit met rubber laten verwijderen. Het rubber is nog goed (waarschijnlijk al eens vervangen want het is in betere staat dan het achterruitrubber). De garagehouder hoopt dat de ruit heel blijft, maar dat is niet te garanderen. Is dat redelijk?
2. aangetaste plekken goed ontroesten. Is aanbrengen van een roeststopper ook hier verstandig?
3. een paar lagen grondverf opzetten.
4. alleen de plek die zichtbaar zal blijven plamuren en schuren.
5. lokaal met spuitlak afmaken, en de spuitrandjes wegpolijsten.
6. de oude ruit en rubber met kit weer terug laten plaatsen.
De glasgaragehouder heeft ervaring met de W123. Hij vindt het een fraaie auto, maar de ruitmontage is onzinnig en bewerkelijk (wilde ik helemaal niet horen..) ! Hij denkt voor alleen de voorruit toch al gauw 2 a 3 uur werk en 2 tubes kit nodig te hebben. Ik geloof hem nog ook. Na wat aandringen kan de auto bij hem de hele tijd binnen staan en kan ik zelf de roest aanpakken. Niet verkeerd! Over de prijs wil ik daarom niet erg zeuren.
Schort er nog iets aan mijn plan? Alle tips zijn welkom. Zit het dashbord niet al gauw in de weg bij roest aan de onderzijde van de ruit?
Zijn er nog meer dingen die je beter even kunt checken of doen wanneer de ruit er toch uit ligt? Nee, een schuifdak met bijbehorende kanaaltjes zit er niet op.
Bij de achterruit is nog geen roest zichtbaar, maar wel is lichte lekkage voorin de kofferbak. Het achterruitrubber ligt niet overal mooi aan, dus zal dit wel lekkage geven. Het rubber heeft oppervlakkige barstjes, maar geen scheurtjes. Ik ga het rubber voorzichtig rondom wat lichten om te kijken of er toch al wat rottigheid onderzit. Als het er goed uitziet, dan wil ik de ruit laten zitten en er alleen kit onder laten spuiten. Wel behandel ik het rubber daarna met een middeltje om verdere veroudering te vertragen. Vinden jullie niet vervangen van het rubber valse zuinigheid?
Laat maar horen,
Coen