[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Eerste 280 met gasinjectie! : LPG Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:56

Eerste 280 met gasinjectie!

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Antwoord:Eerste 280 met gasinjectie!

Berichtdoor Guus Fricke » 19 aug 2006, 23:08

Zou ik eerlijk gezegd niet weten, kan best.
Guus Fricke

Berichtdoor 250petrolgrun » 20 aug 2006, 10:28

Guus Fricke schrijft:
De angst voor backfire heeft altijd de belangrijkste rol gespeeld in het geheel.
Starten en je motorkap de lucht in zien gaan is niet leuk!

:laugh: :woohoo: :lol: :laugh: :woohoo: :woohoo: :woohoo: Bij een Eend wel een knal feest:whistle:

Groet, Arno uit de Hofstad;)
250petrolgrun

Berichtdoor Guus Fricke » 20 aug 2006, 13:59

Je bent en blijft een rare Hagenees!<br><br>Bericht gewijzigd door: Guus Fricke, op: 2006/08/20 14:19

Guus Fricke

Berichtdoor Guus Fricke » 20 aug 2006, 14:21

Je zou voor straf een uur hierop moeten zitten!

Guus Fricke

Berichtdoor MarceldB » 20 aug 2006, 15:03

Mensen, grow up en ga alsjeblieft een ander topic verzieken. Er is een sectie voor kletspraat.
MarceldB

Berichtdoor Guus Fricke » 20 aug 2006, 15:41

Marcel, bedankt voor dit leermoment!
Mijn zondag kan niet meer stuk!
Guus Fricke

Berichtdoor Weizengelb » 21 aug 2006, 10:00

ik vond het wel grappig:laugh:

ehm, nog even iets nuttigs dan...:blink: ehh
Het gas zal denk ik wel vloeibaar worden ingespoten, ook erg gunstig omdat verdampend gas veel warmte onttrekt aan de omgeving en hierdoor dus weer een koelende werking zal hebben op de cylinder(kop).

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Vince280CE » 23 aug 2006, 19:17

Vince280CE

Berichtdoor Vince280CE » 24 aug 2006, 18:12

Vandaag met Luccio gebeld en hij doet inbouw inderdaad niet (i.i.g. geen klassiekers). Hij gaat meer de handel in, daar is het wat makkelijker geld verdienen. Morgen neem ik contact op met Carbalt; Luccio levert ook onderdelen aan hem. Wellicht zou Carbalt het systeem kunnen inbouwen, maar dat wist hij zo niet te vertellen. De spullen leveren aan hem was geen probleem.
Vince280CE

Berichtdoor MarceldB » 27 aug 2006, 10:04

Ik was gisteren op Vehikel en daar stond een bedrijfje dat gasinjectiesystemen levert om zelf in te bouwen.

www.bs-autotune.nl

Ik heb even met die man gesproken en het lijkt mij erg interessant. Als iemand dit op zijn auto wil hebben zou ik graag eens mee willen helpen om dit te monteren.
MarceldB

Berichtdoor MarceldB » 27 aug 2006, 16:27

Hier nog een interessant verhaal over LPG injectie:

http://www.bs-autotune.nl/content/view/29/1/
MarceldB

Berichtdoor Vince280CE » 29 aug 2006, 22:24

Vandaag even wat informatie gevraagd bij Carbalt. Een uiterst aardige man (Jurgen) kon mij de volgende informatie geven:

Wat betreft het gas-injectie systeem: zij doen de inbouw, Luccio de afstelling.

De prijzen:

'Conventionele' gas-installatie €900 ex BTW
Gas-injectie systeem €1500 ex BTW

(er kunnen nog enkele tientjes bijkomen voor bijv. een kantelbare kentekenplaathouder o.i.d.; over het algemeen ben je met dit bedrag klaar)
Er wordt dan rekening gehouden met o.a. de volgende dingen:

vulopening achter kentekenplaat
koffermat wordt niet versneden
geen gaten in dashboard
LED-indicator linksonder stuur weggewerkt
Flash lube (weet even niet meer zeker of dit in de prijs verwerkt zit; dacht van wel zoniet, enkele tientjes erbij)
'nazorg' afstellen en andere (afstel)problemen

Wachttijd op dit moment bedraagt ongeveer 2 1/2 week voor inbouw. Je bent de auto 2 dagen kwijt.

Ik ga het hier laten doen (mede door de goede ervaringen hier en op andere auto-fora).
Ik houd de geïnteresseerden op de hoogte. (zal ongeveer eind september worden)
Vince280CE

Berichtdoor bikvanderpol » 30 aug 2006, 22:57

ja bs auto tune heb ik ook gesproken, het klonk allemaal heel makkelijk, maar om het echt zelf in te bouwen....maar is dat ook zo?
hoop grafieken op de computer,etc. en enthouiast verhaal, maar je moet het wel zelf doen!
ze dachten dat zij trouwens de enigste waren die gas injectie deden.
bikvanderpol

Berichtdoor MarceldB » 30 aug 2006, 23:08

MarceldB

Berichtdoor MarceldB » 30 aug 2006, 23:14

Vandaag heeft Luccio een schakelaar aangesloten die detecteert dat er geen gas wordt gegeven. Dat was nodig omdat de auto stationair niet helemaal optimaal liep. Hij pakte wat minder op en wilde bij parkeren weleens afslaan door verzuipen.

Nu is dat dus over. Dat 'geen gas geven' signaal zorgt ervoor dat bij parkeren of stationair rijden altijd een bepaalde inspuiting is.

Ik heb ook een diagnosekabel gekocht. Samen met een laptop kan je verschillende waarden uitlezen, zoals toerental (de toerenteller blijkt een paar 100 toeren te veel aan te geven!), lambdawaarde, onderdruk in inlaat, watertemperatuur enz. Ook zijn bepaalde zaken in te stellen, zoals fuel cut-off (brandstoftoevoer wordt afgeknepen bij geen gasgeven en boven bepaald toerental), temperatuur en toerental waarbij van benzine naar LPG wordt overgeschakeld, toerenbegrenzer enz.
Erg leuk allemaal.

Ik kick op gasinjectie :laugh: :woohoo:
MarceldB

Berichtdoor Bemerbenz » 01 nov 2006, 14:03

Marcel,

Wat zijn de ervaringen (verbruik & storingsgevoeligheid etc.) van je LPG installatie, 3 maanden na inbouw. Zover ik kan nagaan ben jij de enige met een G2 installatie. Bouwt Carbalt de installaties nog steeds in ? Moet het inlaatspruitstuk uitgebouwd worden ? Zelf zit ik sterk te denken aan ombouw van mijn huidige conventionele installatie naar een Landis/IGS. Nog tips ?

Gerrit.<br><br>Bericht gewijzigd door: Bemerbenz, op: 2006/11/01 13:18
Bemerbenz

Berichtdoor MarceldB » 01 nov 2006, 14:58

Ik ben op dit moment even wat minder enthousiast. Ik weet alleen niet zeker of het nu ligt aan de gasinjectie of aan iets anders, bijv. ontsteking.

De auto start heel goed, rijdt daarna als een tierelier, maar als ik het contact afzet en kort4e tijd later weer aan, dan heeft de motor het niet naar zijn zin.
Stationairtoerental pendelt dan nogal en bij het stoppen voor bijv. een stoplicht zakt de motor soms helemaal weg en slaat dus af. Ook het optrekken loopt niet geheel vlekkeloos. Hij pakt nogal schokkerig op. Soms denk je het lek boven te hebben en dan stekkt het weer op.

Ik heb intussen de volgende delen vervangen:
rotor en verdeelkap
uitlaat (lekte)
automaatbakolie en filter
luchtfilter (is nu K&N)

Heel misschien is de verdeelkap toch niet goed. Het is een imitatie exemplaar en ik heb vaag het idee dat na het vervangen van de verdeelkap en rotor het probleem is ontstaan en de oude heb ik al weggegooid. Het vervelende is dat ik nu wel een nieuwe kan kopen, een Beru ofzo, maar dan geef je toch een hoop geld uit, terwijl je niet weet of het prbleem is opgelost.

Het lijkt er namelijk een heel klein beetje op dat ook op benzine de motor wat slechter oppakt. De LPG installatie reageert waarschijnlijk heftiger omdat die geregeld is mbv een lambdasonde.

M.a.w. ik weet het even niet.

Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik een Megasquirt inbouwen. Die kan je namelijk helemaal zelf instellen en naregelen. Ik ben nu met de Landi teveel afhankelijk van de leverancier.

Kijk hier maar eens:

http://www.bs-autotune.nl
http://www.megasquirt.info
MarceldB

Berichtdoor Bemerbenz » 01 nov 2006, 17:34

Jammer dat het niet helemaal naar je zin is. Het injectiesysteem heeft toch goed gefunctioneerd ? (zkr nadat je het "geen gas geven schakelaar" had gemonteerd. Wellicht dat het niet in de LPG-instal. zit, maar zoals je zelf vermoedt in de ontsteking.
Is megasquirt al toegepast in een lpg-injectiesysteem ? Kun je niet de afspraak met de verkoper maken dat je de verdeelkap retouneerd als deze niet de oorzaak is ? Bougiekabels (relatie met vochtig weer ?) Zoals je het acceleratiegedrag beschrijft lijkt hel wel of het mengsel te rijk staat. Als het zich niet voordoet (of nauwelijks niet) op benzine, zou ik het in de LPG-configuratie zoeken, werking lambda ?)<br><br>Bericht gewijzigd door: Bemerbenz, op: 2006/11/01 16:35
Bemerbenz

Berichtdoor MarceldB » 01 nov 2006, 17:49

Ik heb zojuist even gebeld met Marcel Snoek van Luccio. Die gaat er volgende week weer eens naar kijken.

Dat Megasquirt is al toegepast als LPG. Als je de website van BS autotune afstruint, ook het forum, dan zie je dat het bijv. al op een Volvo 4 en een 6 cilinder is toegepast met succes.

Kijk hier maar eens:
http://forum.bs-autotune.nl/viewtopic.php?t=72
en:
http://www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/

Ik vraag me ook af of het met vochtig weer te maken heeft. Het komt tot nu toe bij alle weertypen voor.

Om op je vraag over het spruitstuk terug te komen: Het eraf halen van het spruitstuk is wel het beste, maar het hoeft niet perse. Ik zou het zelf wel doen.
MarceldB

Berichtdoor Bemerbenz » 01 nov 2006, 20:01

Megasquirt ziet er veelbelovend uit. Maar weet niet of dit door een hobby-ist zelf is in te bouwen. Met name het verkrijgen van de goede input signalen voor: de koelvloeistof temperatuur, inlaatlucht temperatuur, gaskleppositie, inlaatluchtdruk, toerental en lambda.
Het inbouwen zelf (van injectoren etc.) is niet het grootste struikelblok. Wel het vinden van goede sensoren die ook nog eens compatible data naar de ECU sturen. Op het project van de Volvo ziet het er niet onoverkomelijk uit.
Bemerbenz

VorigeVolgende

Keer terug naar LPG Specifiek