Het demonteren van de stoel was een eenvoudig klusje. Na demontage bleek dat 1 veer erg slap was en dat de kokos(?)vulling in het midden erg dun was. Verder was ik aangenaam verrast dat de stoel nog zo netjes was. Via ebay heb ik voor €38 nieuwe veren op de kop kunnen tikken.
- Nieuwe veren
- IMG_5977 (Small).JPG (89.76 KiB)
Ik heb de slechte veer vervangen door 2 veren. Reden hiervoor was dat de slappe veer niet in het setje van 6 veren zat, maar gelukkig zat er standaard in het frame al een uitsparing voor een extra veer.
- De uitsparing voor de extra veer
- IMG_5981 (Small).JPG (91.29 KiB)
De veren heb ik, waar ze vast zaten aan het frame, een weekendje in de WD40 gezet. De veren zijn vastgezet aan het frame door het metaal te vervormen. Tegen de verwachting in kon het metaal eenvoudig teruggeslagen worden met een hamer en een drevel. Ik zag er eerst tegen op, maar het klusje was in 5 minuten gepiept zonder de boel te beschadigen.
- Het fixeren van de veren met hamer en drevel
- IMG_5982 (Small).JPG (76.67 KiB)
De krammen, welke eenvoudig loskwamen met gebruik van een goedgeplaatste schroevendraaier en hamer, plaats ik weer terug met een tang. Omdat ik een extra veer plaats kom ik 2 krammen tekort. Hier heb ik tieraps gebruikt, ziet niemand wat van.
- Terugplaatsen van de krammen
- IMG_5985 (Small).JPG (113.53 KiB)
Beide veren zitten op hun plek.
- IMG_5986 (Small).JPG (116.1 KiB)
De kokosvulling was een ander verhaal. Meubelstoffeerders konden mij niet helpen, autostoelen doen ze over het algemeen niet, te complex. Op een Belgische website vond ik wel een kokosvulling, maar die kostte dik €100. Dus uiteindelijk toch maar besloten voor een schuimplaat (3,5cm dik) van €5. Netjes op maat geknipt.
- Vulling op maat knippen
- IMG_5988 (Small).JPG (71.81 KiB)
De schuimplaat aan de onderkant van de kokosmat geplaatst.
- IMG_5993 (Small).JPG (83.19 KiB)
Zitting weer op het frame plaatsen. De kartonnenrand is nog in nieuw staat, dus een eenvoudig klusje.
- IMG_5996 (Small).JPG (104.67 KiB)
En zo ziet de onderkant van de zitting er nu uit.
- IMG_5997 (Small).JPG (81.53 KiB)
De stoel verder weer gemonteerd en in de auto geplaatst. Zit weer perfect! Complete klusje heeft me maximaal 3 uur gekost, incl demonteren en monteren. Zeer tevreden met de resultaat. De bestuurderstoel leek goed, maar die gaat nu ook nog een beurtje krijgen.
- IMG_6003 (Small).JPG (92.39 KiB)