Hoi vrienden, hier weer even een berichtje uit Mali.
De Benz is eergisteren bij een heus officieel Mercedes dealer geweest, voor een controle van een aantal zaken.
De tussenstand is nog steeds 0 lekke banden, helaas nu wat kleine deukjes onderaan bij het voor en achterschild, onder de bumpers.
Verder ben ik bij het wegrijden op een van onze bushcamp plaatsen met 2 km/h tegen een boompje gereden, de gril is daarvan helaas ingedeukt..
De motorrubbers zijn vervangen, deze waren compleet op, de schokdemper bij de stabilisatorstang is ook vervangen, deze compleet in en uitschuifbaar met je handen. Deze zijn vervangen voor nieuwe originele nieuwe Mercedes onderdelen.
Morgen gaan we verder omhoog Mali in. Het is in elk geval goed weer en best uit te houden.
Hier in Mali roepen de mensen TAXI! naar mijn Benz, en sommigen roepen voor de grap die al gezien hebben dat ik toerist ben.
Veel knalgele W123’s als taxi hier, in Gambia waren ze ook geel echter dan met groene biezen. In Senegal, Guinee en Mali is het voornamelijk Peugeot taxi’s en Mercedes busjes, dat het nog rijdt is soms echt ongelovelijk, veel lijken eerder van koek gemaakt dan metaal.
Ik reis nu samen met 2 duitse overlanders met een Landcruiser HZJ78. Voorlopig heb ik eigenlijk nog geen 4WD nodig gehad, terwijl we al het mogelijke en schijnbaar onmogelijke aan "wegen" gehad hebben. Ik ben een keertje vastkomen te zitten in een modderpeol en door de Landcruiser eruit gesleept, zo heb ik zelf ook een keer de Landcruiser uit de drek moeten trekken, nadat deze zich tot de assen had vastgereden, terwijl de Benz licht genoeg was om over dat terrein te rijden. De regentijd maakt het rijden hier heel veel moeilijker maar dus ook des te spannender. Het duitse stel staat te kijken wat er met deze gewone auto kan, we nemen soms pistes die volgens de locals alleen met een 4WD kunnen, maar dat proberen we toch altijd zelf uit. Ze hebben eigenlijk geen concessies hoeven te doen met het type terrein en de wegen die ze normaliter wel eens namen, een compliment voor de W123, ondertussen rijdt ie 10l/100km en geen 16-20L/100km zoals de Landcruiser J
Guinee was prachtig mooi, zeer veel groen en het Fouta Djalon gebied is werkelijk fantastisch. Hier zijn de slechtste wegen van Afrika denk ik wel te vinden, vanuit Senegal naar beneden naar de grens van Guinee en vanaf de grens naar de Fouta Djalon koste ons 2 dagen, het is ongeveer 200km.
Een prachtige route op zich, tussen de kuilen en stenen door kon ik dat goed in me opnemen. In Guinee hebben we prachtige plaatsen gevonden om te kamperen, mooie watervallen gezien en zeer vriendelijke mensen. We hebben op markten gelopen waar ze werkelijk nog nooit blanke mensen gezien leken te hebben, een hele groep mensen hobbelde achter ons aan terwijl we daar rondliepen.
De daktent slaapt nog steeds heerlijk, helaas slaap ik er nu alleen.
In Mali nog niet veel meer gezien dan de route naar Bamako en Bamako zelf, prachtige rotsformaties in het stuk tussen Guinee en Mali, Bamako is een grote stad. De politie is vies corrupt, zoals bijvoorbeeld een agent die me gisteren op de bon slingerde terwijl ik als argeloze toerist per ongeluk een eenrichtingsstraat inreed. Ze verzinnen een bedrag en je moet betalen, vreselijk als je zo machteloos bent. Overal auto’s en mensen met karren en rondrennende kinderen, hier schadeloos 4 dagen rondrijden is me gelukkig wel gelukt. Het stinkt enorm en het is ontzaggelijk druk. Toch geniet ik van Bamako, ik kan er vrij rustig rondlopen en we kunnen hier een hoop dingen regelen die de afgelopen weken niet konden door gebrek aan facaliteiten, dorpjes met alleen hutten en een put was eigenlijk wat we de laatste tijd gezien hebben, ook hebben we in Gambia bij mensen gecampeerd tussen de huisjes.
Er is veel meer te vertellen maar dat komt later wel..
De verhogingsset met de heavy duty schokbrekers zijn ech fantastisch, de harde en zware klappen van de gatenkaas wegen zijn daardoor goed te doen ondanks de volgeladen auto.
De originele schokdempers achter zijn nog wel in orde, voor volgende keer moet ik eens kijken hoe ik achter ook heavy duty schockers kan krijgen, evt op maat laten maken.
Crossbanden staan dan ook op mijn lijstje, mijn M+S banden zijn door de hitte min of meer kapot gegaan.
De diesel is hier een smerig drekje maar desondanks loopt de Saharagelber nog aardig mooi, je hoort wel dat hij niet meer zo spint zoals dat eigenlijk hoort. Zonnebloemolie is hier niet of niet gemakkelijk te vinden en als ik het vind is het meestal weinig, dat is jammer want de plantaardige olie is natuurlijk brandschoon !
De technische dag ben ik wellicht nog niet terug helaas, iets wat ik erg jammer vind, ik had het leuk gevonden daar de medeclubbers weer te ontmoeten, helaas
Het reizen door deze landen is weer een hele ervaring en ik houd een logboek bij, daar schrijf ik alles op, dit zal tzt weer op het net verschijnen.