Forumleden,
Mijn trouwe W123 230TE automaat 1984 had net zijn eerste 415.000 km gereden, toen hij mij verraste
met een wit rookpluimpje uit zijn uitlaat. Het is vast de kou, zeiden mijn sleutelmaatjes.
OK, doorrijden maar toch knaagde er iets. Checken of de olie mayonaise werd, of er koelvloeistof weg was, de temperatuur blijven controleren. Niets?
Tot ik op een ochtend net de stoomboot was!
Iedereen zag mij van verre aankomen, en een ieder die achter mij reed, zag niets meer. Behoorlijk opgelaten kwam ik thuis.
Oude auto OK, maar rokende oude auto , NEE!
Gekeken met de sleutelmaatjes maar weer niets. CO² gehalte gecheckt en ja, de bollen verkleurden.
Maar niets te zien, geen temperatuur maar TOCH uiteindelijk koelvloeistof verlies.
Nieuwe koppakking? Nee. Nieuw blok! Een uitdaging omdat er niets op internet over te vinden is, maar ja. Een W123 is elke dag een uitdaging
.
Maar dan wel een jonger blok met de duplex ketting en hydraulische klepstoters uit de W124.
Vanaf dat moment op zoek gegaan naar een blok en gevonden in Die Heimat. Uit een 1988 W124 230TE automaat.
188.000 km uit een technisch KO auto.
Aan de telefoon een prijs afgesproken en de volgende dag op pad met mijn 230TE met aanhanger.
Het was maar 240 km ver en de vriendelijke jonge Turkse ondernemer, met betrouwbare gouden voortand, hielp mee het blok achterin te leggen.
Op de terugreis nog even een Bratwurst mit Pommes genuttigd aan de Raststatte, koelvloeistof gecheckt, NIETS WEG
, en naar huis.
In de week daarop het oude M102.980 blok eruit gehaald, kaalgeplukt en alles wat mogelijk was, overgezet op het M102.982 blok. Nog wat uitdagingen gehad met het vacuüm verhaal, enkele motorsteunen, inlaatspruitpakkingen, oliefilter positie en nog meer, maar uiteindelijk zat alles erop en erin.
Het sleutelhok was volgestroomd met mede-sleutelaars om het 'grote' moment mee te maken.
Zou de patiënt na de open hart operatie, weer tot leven komen. Stoelen werden erbij gezet, biertjes en kijken maar.
Eerst de motor laten draaien met al zijn vloeistofjes erin maar zonder de bougiekabels. Benzine laten stromen en toen starten.
IN 1 KEER STARTEN !!!!
Een combinatie van ongeloof en onbegrip maakte plaats bij eenieder. Dat had dus niemand verwacht! Er werd verwacht dat dit minimaal een acculading aan starten zou gaan duren.
De M102.982 snorde gezellig, een beetje hoog in de toeren maar dat werd snel bijgesteld. Wat was dat blok stil in bewegen en geluid!
Nu ben ik 2 weken verder en rijd soms ermee rond en heb toch wat problemen waar ik zelf niet meer uit kom zonder naar een specialist te gaan. Eenmaal rijdend is het fenomenaal, wat een motor!, maar de problemen bestaan uit:
- niet meer starten zonder gas bij te moeten geven
- het stationair toerental niet lager dan 1100 toeren krijgen zonder af te slaan
- tijdens het rijden bij het naderen van bv een rotonde, remmen tot bijna stilstand, vervolgens slaat de motor af
- automaatbak schakelt boterzacht maar terugschakelen doet hij met veel tegenzin zoals hierboven als vb
Wat hebben we gedaan om bovenstaande PROBEREN te verhelpen, edoch zonder resultaat:
- 6 bussen remreiniger gebruikt voor opsporen van vacuüm lekken
- alle vacuümslangen vervangen boven op blok
- nieuw vacuümpotje voor afzetten motor (was lek)
- ontsteking, CO, stationair toerental afgesteld
- vacuüm gemeten, heel goed, lijkt net nieuwe motor
- nieuwe automaatbak filter, pakking en olie
- nieuwe motorolie, koelvloeistof, luchtfilter
Zodoende stel ik de volgende vraag aan dit forum:
Waarom slaat de W123 af zodra de snelheid afneemt bij remmen, bij het terugschakelen?
Ja, vacuüm maar hoe en waardoor?
Een hint naar een mogelijke oplossing wordt zeer gewaardeerd.
Groet,
Geert
Laatst bijgewerkt door 230TE1984 op 15 nov 2013, 12:42, in totaal 2 keer bewerkt.