[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:35

Verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Ome Henk » 03 dec 2013, 19:42

Hallo mede Benzliefhebbers.
afgelopen zomer heeft de M102 motor van mijn 230CE automaat de geest gegeven. Gelukkig kon ik redelijk goedkoop aan een ander motorblok komen. Deze heb ik onlangs geïnstalleerd. Het nieuwe motortje loopt als een zonnetje, maar helaas van dit blok bleek de koppakking lek. Dus nieuwe pakking, kop vlakken etc. hier leg ik nu de laatste hand aan.

Mijn originele motor had 2 vacuum aansluitingen op de verdeler. Het nieuwe blok maar 1. Ik heb dus nu een slangetje over die linksvoor in de buurt van de koplamp eindigt in een soort regelkastje.
waarvoor dient de tweede aansluiting?
kan ik gewoon de verdeler met 1 aansluiting laten zitten?
kan ik gewoon het overgebleven slangetje afdoppen?

Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?
groeten Henk
Ome Henk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 13 sep 2011, 20:16
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Robin-H » 04 dec 2013, 00:17

Hi Henk,

Kun je de verdeler van je oude blok niet overzetten op je nieuwe blok? Ik vermoed overigens dat de ene aansluiting een vervroeger en de andere een vertrager is. Ik heb op mijn M110 ook 2 aansluitingen zitten, de ene aansluiting zit net boven de gasklep, de andere op het vacuumslangenstelsel onder de gasklep.

Wellicht heb je hier wat aan.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Ome Henk » 09 dec 2013, 18:12

Hoi Robin,

de oude verdeler op mijn nieuwe blok zetten kan altijd nog....
Wat ik graag wil weten wat het verschil van één of twee vacuum aansluitingen is. De motor loopt namenlijk prima met de verdeler met 1 aansluiting. Het slangetje wat over is heb ik afgeblind. Het zit me dus dwars dat ik een slang heb die niet gebruikt wordt, en dat ik niet weet wat zijn functie is. Ik neem aan dat deze er niet voor niets in is gekomen.
Als het een onstekingvervroeger is. Wat ga ik merken als deze aangesloten wordt? gaat de motor dan beter lopen? of wordt deze zuiniger??

groeten Henk
Ome Henk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 13 sep 2011, 20:16
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Robin-H » 09 dec 2013, 18:38

De vervroeging zorgt ervoor dat de ontsteking eerder begint naarmate de motor meer toeren gaat maken (er is immers minder tijd beschikbaar om te ontsteken). De aansluiting voor de vervroeging zit daarom net boven de gasklep. Aangezien hier bij veel gas een "vacuum/zuiging" ontstaat. De vertraging is er voor lage toerentallen (stationair bijv.) vandaar dat deze aangesloten zit op het vacuumstelsel dat uitkomt op het inlaatspruitstuk. Ik zou dus zeggen dat je zonder die vervroeging niet het maximale uit je blok haalt tijdens optrekken e.d.

Dit is - althans - de theorie voor zover ik hem bij elkaar geschraapt heb toen de ontsteking van mijn blok zat te vervelen. Ergens klinkt het (in mijn oren dan) ook wel enigszins logisch.

Dat regelkastje waar jij het over hebt is mij niet bekend. Heb je misschien airco op de auto? Misschien zorgt dit kastje ervoor dat er bij stationair minder vertraagt wordt als de airco aan gaat (de motor draait dan immers een verhoogd toerental). Hier kan iemand anders wellicht een licht op schijnen.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor WJ15129 » 09 dec 2013, 19:46

De tweede vacuümaansluiting is om het tijdstip bij stationair toerental te verlaten. Anders blijft hij stationair te snel draaien. Vanaf ergens in 1982 is er een vernieuwde stroomverdeler in gekomen waarbij dit niet meer nodig was. In mijn 250 had ik hetzelfde, daar heb ik een nieuwer type ontsteking ingezet en had ik ook een leiding over. Deze gewoon afgedopt, omdat dit vacuüm ook wordt gebruikt om de onderdruk gestuurde klep van de vlotterkamerbeluchting te openen als de motor loopt. Door middel van een elektrisch bedient klepje, dat opengaat als er geen spanning meer opstaat, valt het vacuüm weg bij het uitzetten en gaat de onderdruk klep weer dicht.
In bepaalde jaren heeft er in het "verlaat"slangetje nog een temperatuur gestuurde klep gezeten die pas openging als de motor temperatuur boven de 40 graden kwam, omdat anders de koude motor weleens af wilde slaan.
Ik ben wel benieuwd wat het regelkastje jij op je spatbord hebt zitten. Misschien kan ik er nog iets over vinden in de WIS.
Ik zou deze verdeler in ieder geval gewoon laten zitten zoals hij er in zit. Het is gewoon een modernere.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Bob » 09 dec 2013, 20:43

Heb dit bij mij ook en uitgebreid uitgezocht en al over geschreven.
Zie terug-vallen-toerental-t16960.html

Hoop dat je hier wat aan hebt !

Gr. Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: verdeler M102 1 of 2 vacuum aansluitingen

Berichtdoor Ome Henk » 09 dec 2013, 21:35

Hoi allen,
bedankt voor de reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden.
had in mijn vorige post vervroeger en verlater per ongeluk verwisseld. de functie van de vervroeger is me namenlijk wel bekend.
Ik denk dat het verhaal van Bob antwoord is op mijn vraag. De motor die ik geplaatst heb zat aan een handbak gekoppeld en heeft daarom niet de "verlater" nodig om het toerental te verhogen bij inschakelen bak. Mijn eigen auto heeft een automaat dus heeft hem wel nodig.

Als het mooi weer is ga ik de 'verlater'in ere herstellen

groet Henk
Ome Henk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 13 sep 2011, 20:16
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten