De dieselmotoren hebben hun maximaal koppel bij 2400 toeren per minuut. Dat toerental kan je aanhouden als minimaal schakelpunt. Dan kom je op de volgende minimale schakelsnelheden voor een 300D met 3,46 eindoverbrenging:
2>3: 35 km/u
3>4: 60 km/u
4>5: 80 km/u
Wil je harder accelereren, om bijvoorbeeld de snelweg op de rijden, dan schakel je uiteraard op hogere snelheden, tot maximaal de markeringen op de snelheidsmeter. In mijn ervaring zijn er verschillen van auto tot auto, de ene gaat schokken als je een bocht neemt in de 3e versnelling, de ander heeft er geen moeite mee. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, waarschijnlijk aan de staat van de aandrijfas, zoals hardyschijven, koppelingsplaat, speling op onderdelen.
Het is belangrijk dat je de motor niet zwaar belast in een te hoge versnelling, dus niet volgas geven als je met lage snelheid in een hoge versnelling rijdt.
Zie ook:
http://surfblau.de/ en daar links in het menu "Antriebsfragen".