door Brijn » 18 mei 2006, 21:23
Nieuwe motor: 28 bar of daaromtrent.
De mijne had na 400.000 m iets van 20,20,18,23,14. 14 bar is schrikken, echt het minimum, maar gelukkig bleek de aansluiting van de compressietester op deze cylinder te lekken dus het zal feitelijk ook wel rond de 20 zijn. Belangrijker is die 18, da's al behoorlijk weinig en dan vooral het verschil met de andere cylinders. Zo rond de 20 a 21 is prima. Overigens: die 18 kan ook nog liggen aan wat minder ernstige zaken dan fataal versleten zuigers(veren), de koppakking bijvoorbeeld, slecht sluitende kleppen of een scheurtje in een voorkamer.
MAAR: De doorgewinterde oude rotten die tijdens de test eromheen stonden zeiden in koor: ALLE diesels hebben een beetje onderdruk, zo'n compressietest zegt wel wat, maar ook niet alles, VEEL belangrijker is: start ie prompt (nou en of, ondanks verregaand versleten verstuivers!), en hoeveel olie verbruikt ie, bij mij 1:2500, (en dat is keurig), en zolang dat acceptabel is: lekker doorrijden, geen zorgen maken, die kan nog heel lang mee.
Het bewijst eens te meer de spreekwoordelijke degelijkheid, zelfs in behoorlijk versleten staat ploetert zo'n motor nog probleemloos bijna eindeloos door.
Gr. Bert