Bram,
Alleen in de winter rijdt ik 50/50. De andere 3 seizoenen 7 a 8 liter diesel en de rest,50 liter zonnebloemolie. Mag ook slaolie zijn, ligt eraan wat het goedkoopste is. Slaolie wordt in de winter inderdaad vast, zonnebloemolie blijft zelfs bij 0C vloeibaar. Onze brandstofpompen zijn dermate sterk dat ze dit makkelijk trekken. Ik heb nieuwe verstuivers uit een W124/250D, een heel sterke startaccu en een warmtewisselaar gemonteerd, zodat als de motor warm wordt,het koelwater de brandstof opwarmt. Over het verbruik merk ik geen verschil. De motor loopt merkbaar stiller, omdat de smerende eigenschappen van olie veel beter zijn. Je kunt dit heel goed zelf testen.
Laat de motor draaien met een minimale hoeveelheid diesel in je tank. Vul de tank nu met bv 20 liter zonnebloemolie. Je zult horen dat je motor direct rustiger gaat lopen. Wel verlies je iets vermogen. In een liter zonnebloemolie zit nu eenmaal minder energie als in een liter diesel. Als je het niet vertrouwd rijd je nu naar de pomp en vul je af met diesel.
In Spanje of zoals bij ons laatst in juli kun je 100% rijden. Maar meestal rijdt ik 7/50 omdat ik op 1 cylinder compressieverlies heb (was al hoor) en anders wat slechter start. Tov je 280TE is het wel een wereld van verschil natuurlijk, ook op diesel.
Ik rijdt nu zo'n 70.000km zo, dus ik denk dat het wel werkt zo. Ook bij de APK geen probleem. Hij ruikt alleen naar een barbeque dus willen ze hem binnen niet laten draaien!
In princiepe moet je accijns betalen, maar dit vergeet ik telkens
Ik rijdt elke dag de grens met Belgie over, maar het is zo dat het gedoogd wordt, net als soft drugs zeg maar. Nog nooit geen probleem mee gehad. Kan juridisch ook niet trouwens, want van Brussel mag het wel. Het is eigenlijk zo dat de NL regering in gebreke is.
Ik woon in Raamsdonskveer, als je wilt kun je langskomen.Of op 30 september, ben ik er ook
Gr.Michel