door Govert » 23 dec 2013, 01:37
Vacuüm bepaalt ook het schakelen inderdaad. Voor diesels vanaf ongeveer 1980.
Wat vaak kapot gaat aan de vacuüminstallatie voor de automaatbak zijn:
1. vacuümregelventiel
2. vacuümomschakelventiel (niet aanwezig op turbodiesels en latere normale diesels)
3. vacuümomschakelventielen voor de EGR (op Amerikaanse modellen)
4. rubber aansluitmofjes van de vacuümleidingen
5. rubber ring onder de kap van de modulator (oud type modulator)
6. rubber kapje van de modulator
7. vacuüm transducer op turbodiesels van 1985.
4, 5 en 6 zijn makkelijk en goedkoop te vervangen.
1 kan moeilijk zijn, soms zijn ze schoon te maken, maar als het kapot is, zijn nieuwe moeilijk te verkrijgen. Er zijn twee typen en mogelijk alle twee uitverkocht.
2 is nog wel aan te komen, maar misschien moet je ze in Amerika bestellen (die zijn daar niet duur), soms is alleen het flippertje dat het ventiel bedient kapot.
3 zijn niet nodig in Europa, je kan ze dus ontkoppelen (en de vacuümleidingen wat omleiden).
7 is ook lastig, nieuw niet meer te koop. Kan je een beetje afstellen, maar dan houdt het op. Tweedehands versies zijn ook niet gelijk beter. Kan omzeilt worden met bevredigend resultaat, maar dan moet het regelventiel wel goed werken. Soms is het een storing in andere onderdelen van het vacuümsysteem, want er is ook nog een temperatuurgestuurde vacuümregeling.
Soms is alleen een vacuümleiding verstopt waardoor er problemen ontstaan. Er zijn meerdere nauwe doorgangen, die kunnen makkelijk verstopt raken.
Heel af en toe is de modulator zelf lek, dan wordt olie uit de bak aangezogen door de modulator heen.
De vacuümpomp is een verslijtonderdeel voor de diesels. Het gaat ergens tussen de 200.000 en 400.000 km mee. Daar zit ook nog een klein ventieltje in, die gaat eerder kapot, waardoor je ook vacuümproblemen kan krijgen.
De eierdoos gaat in principe nooit kapot.
Bediencomponenten zoals deurvergrendelaars slijten ook, met name de rubber onderdelen.
Hoogteverstelling van de koplampen: zowel de bediencomponenten in de koplampen als de schakelaar kunnen gaan lekken, maar komt niet zo vaak voor.