Nog even wat betreft wetgeving over alternatieve brandstoffen; rode diesel is sowieso strafbaar. Over PPO wil de staat graag dat je accijns betaald. Als je echter een formuliertje aanvraagt, moet je (als ik het goed heb begrepen) zware minerale olie aankruizen en dan betalen. Dat is dus niet wat je in je tank gooit! Er zijn geen eenduidige regels over rijden op PPO, we zitten dus lekker in de gedoogzone. Aangezien PPO tanken en rijden in duitsland niet strafbaar is, kan je met een grote onwetende smile op je bek een boel rotzooi voorkomen. Gewoon zeggen dat je laatst in Duitsland hebt getankt en verder van niets weet, volgens Schengen is er vrij verkeer van goederen en diensten tussen NL en Duitsland, knappe douane ambtenaar die aan weet te tonen dat je het in NL in de tank hebt gegooid. Nooit toegeven, laat ze het maar zelf uitzoeken !!!
Als de douane je PPO in de tank ziet gieten wordt het misschien wat lastiger, maar ik heb nog niet gehoord van iemand die gepakt is en een boete heeft gekregen. Het is tegen de doelstellingen van Brussel en Nederland (biobrandstoffen accijnsvrij) in om ons aan te pakken, maar als er belastinggeld in het geding komt kunnen ze rare sprongen maken. Gelukkig zijn er niet zoveel mensen in NL die op PPO rijden, volgens mij loont het niet om ons aan te pakken, zoiets heb ik gelezen in een interne memo van de Douane geplaatst op
www.fmso.de
Kort samengevat, als je niet te opzichtig tankt en je van de domme houd bij een controle is de kans dat je gepakt wordt volgens mij nihil!
Reinout