[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 250te carburateur revisie/afstellen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:49

W123 250te carburateur revisie/afstellen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Alex26_75 » 29 dec 2013, 22:10

Hallo,
Ik ben sinds vrijdag in het bezit van een 250te met M123 motor.
De motor heeft op gas gelopen, maar die heb ik er meteen afgehaald, want de motor moet met de originele carburateur goed op benzine lopen. Heb de carburateur goed bekeken en ook op internet gezocht. En wou de motor starten, maar sloeg niet aan, wat bleek, de bovenste klep van de stationair sproeiers was krom, blijkbaar een backfire gehad.
Plaatje eraf gehaald, recht geslagen en weer teruggeplaatst. Opnieuw gestart, en sloeg meteen aan en loopt stationair heel mooi.

Nu ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen om de carburateur te reinigen en te reviseren en daarna af te stellen.

Woon in de omgeving Arnhem.
Als iemand een adres weet waar ik het ook kan laten doen houd ik me aanbevolen.

Gr. Alexander
Alex26_75
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 17 maart 2013, 12:30
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Rob R » 29 dec 2013, 22:14

Heb je er een solex 4a1 op staan? Zo ja, Romijn in Renswoude kan deze reviseren. Je kan het ook zelf met behulp van een revisieset, kost ongeveer 80 euro. Als je dan niet aan de afstellingen draait en alleen de pakkingen / rubbers en membranen vervangt moet het goed komen. Mvg Rob

Kijk en lees dit eens door, misschien wordt het een en ander duidelijker: probleem-pje-280-caburatie-t17289.html
Avatar gebruiker
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
Woonplaats: Wageningen
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Alex26_75 » 29 dec 2013, 22:36

Ja, er staat een Solex op, maar wil hem eigenlijk ook van binnen gereinigd hebben zodat ik ook weet dat hij echt goed
en probleemloos loopt.
Heb ook al naar de hotspots gekeken, en gelukkig zijn die nog mooi gangbaar.

Gr
Alex26_75
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 17 maart 2013, 12:30
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Rob R » 29 dec 2013, 22:39

Gooi anders de carb in een ultrasoonbad en daarna met perslucht droogblazen.
Avatar gebruiker
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
Woonplaats: Wageningen
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Alex26_75 » 03 maart 2014, 22:37

Was ik weer,


Heb de motor overgebouwd naar de 240TD, alleen een klein probleempje.
Als de motor koud is, start en loopt hij mooi verhoogd stationair.
Als de motor warm wordt (40 graden) slaat hij bijna af / slaat af.
Als de motor warmer wordt (75 graden) blijft hij weer mooi stationair lopen.
(Temperatuur van de meter afgelezen)

Waarin zou het kunnen zitten?

Gr. Alexander
Alex26_75
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 17 maart 2013, 12:30
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor WJ15129 » 04 maart 2014, 11:09

Als de motor koud is zorgt de choke voor het verhoogde toerental. Na korte tijd gaat deze echter weer open. Op dat ogenblik is de motor temperatuur nog vrij laag en zal moeilijk stationair blijven draaien totdat hij geheel op temperatuur is. Bij de later 250 en ook de 280 hebben ze in de vacuümleiding die het ontstekings tijdstip "verlaat" bij stationair, om het toerental dan te verlagen, een temperatuur klepje gezet dat deze leiding dicht houdt tot een bepaalde temperatuur. Blijkbaar is jouw probleem dus een bekend probleem. In de WIS staat nog omschreven hoe deze klep achteraf is in te bouwen bij motoren met bovengenoemd probleem.
Wellicht is dat het probleem, ik weet verder ook niet wat voor type ontsteking er inzit bij jou.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor Alex26_75 » 04 maart 2014, 13:56

Type ontsteking is met de 2 weerstanden, 1 van 0,6 ohm en 1 van 0,4 ohm
Kan er wel een foto van maken als het duidelijker moet zijn.
Alex26_75
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 17 maart 2013, 12:30
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 250te carburateur revisie/afstellen

Berichtdoor WJ15129 » 04 maart 2014, 18:22

Dat zal dezelfde zijn die oorspronkelijk ook op de mijne zat, de verdeler heeft twee vacuüm aansluitingen.
Je zou eens kunnen proberen het voorste slangetje eraf te halen en kijken of het dan ook beter is bij half warme motor.
NB het slangetje wel even afdichten, want dit vacuüm wordt ook gebruikt om de ontluchtingsklep van de vlotter kamer te openen (mits deze klep nog origineel is)
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten