[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Gelijkvormigheidsattest bij invoer. : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 03:23

Gelijkvormigheidsattest bij invoer.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Gelijkvormigheidsattest bij invoer.

Berichtdoor Dompie » 02 jan 2014, 18:30

Dag Forumleden,

eerst en vooral aan ieder mijn beste wensen voor 2014. Nu had ik eens een vraagje aan de Belgische leden. Hoe zit het met het gelijkvormigheidsattest als je een W123 van Nl of Duitsland ingevoerd hebt in België? Ik weet dat er onlangs het een en ander in de wetgeving veranderd is. Als ik een W123 in Nl koop en daarna in B op oldtimerplaten wil inschrijven,heb ik dan voor de autokeuring dat attest nodig? Bij inschr op normale platen wel. Maar ook bij oldtomerkeuring & inschrijving?
Vriendelijke groeten Dirk
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Gelijkvormigheidsattest bij invoer.

Berichtdoor Tony MB » 02 jan 2014, 19:16

Wat heb je nodig om een wagen in België in te voeren uit Nederland:

Een getekende verkoopsovereenkomst, met namen van verkoper, koper, beschrijving wagen + chassisnummer en nederlands kenteken er op vermeld.

Een uitvoerverklaring, Deze moet de verkoper vragen aan de RDW als hij zijn kenteken inlevert.

De 3delen van het nederlandse kenteken afgestempeld door de RDW voor uitvoer.

Met deze documenten ga je naar een douane kantoor voor de invoer van je wagen. Je krijgt hier een roos formulier van de Douane kosten 10Centiemen. benodigde tijd aan de balie 5min.

Met het roze formulier samen met de wagen naar de keuring vraag voor een oldtimerkeuring, ga niet langs start maar naar de rij van herkeuring.
Een keuring als oldtimer houdt in:
Controle van de lichten… ze moeten branden, naar waar ze schijnen speelt blijkbaar geen rol.
Controle van de documenten en chassis nr.
Controle van de remmen.
Controle van de sleepinrichting, blijkbaar staat een oldtimer regelmatig in panne en moet hij weggesleept kunnen worden. (Misschien niet helemaal onterecht).
De aanwezigheid van een gevarendriehoek en brandblusser, zeeeer belangrijk.
Een visuele controle van de onderkant.

Je kan met platen van een ander auto gaan op voorwaarde dat deze op dezelfde naam staan als die waar de oldtimer op moeten komen, dus niet met die van ma of pa. vergeet niet het verzekeringsattest.
Anders moet je garage platen huren.

Als je wagen goedgekeurt is wordt het rose formulier afgestempeld.
Vraag een verzekering aan, je makelaar zal dit vermelden op het rose formulier.
Ga met dit roze formulier naar de DIV en vraag een O-plaat aan drie dagen later steekt deze in de bus en kan je rijden.

Klaar dat is het. Althans bij mij enkele maanden geleden. als het een beetje meezit kan je na een week rijden.
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113

Berichtdoor Dompie » 02 jan 2014, 21:20

Dag Tony,

de procedure van invoeren en de benodigde dokumenten kende ik. Heb in 2012 een heckflosse 190 gekocht in NL en ingevoerd in België. Dat is helemaal gegaan volgens jouw uitleg. Alleen heb ik naar de DIV toen in Kontich mijn aanvraag ingediend. Toen zat er op bepaalde dagen iemand van de douane die je invoerpapieren kontroleerde. En als alle dokumenten in orde waren had je s'anderendaags je o-plaat. Maar die 190 is van 1964,voor de tijd van het gelijkvormigheidsattest. Dus wist niet zeker of je zonder dat attest naar de keuring kon. Er is het voorbije jaar vanalles veranderd in die old-timerwetgeving. Maar dankzij jouw uitleg ben ik weer terug bij. Bedankt

Vriendelijke groeten Dirk
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D

Berichtdoor Jommeke » 02 jan 2014, 22:45

Hoi,

Ik heb twee weken geleden hetzelfde gedaan, wagen geëxporteerd uit Nederland maar heb daar wel exportplaten aangvraagd zodat deze al rijdende naar België kon. Deze waren 14 dagen geldig, inclusief verzekering. Daarmee ben ik eerst naar de douane en dan naar de keuring geweest, gekeurd als oldtimer. Als je geen o-plaat wilt maar een gewone plaat, moet het PVG-nummer in het chassis geslagen zijn of op je plaatje staan. Het gelijkvormigheidsattest is niet langer nodig. Meestal zal het PVG-nummer ontbreken op je wagen.

Ik heb mijn W123 als oldtimer gekeurd, maar daar mag je niet mee naar je werk rijden (geen probleem), mag je niet naar school rijden (niet voor jezelf, ook niet voor afhalen van kinderen, ook geen probleem) en je mag de trekhaak niet gebruiken (WEL een probleem). Dus binnenkort trek ik naar Mercedes in Brussel en daar moet ik dan de gelijkvormigheidsprocedure doorlopen zodat het PVG-nummer in het chassis wordt geslagen. Dus ik weet wat te doen!

Succes!
Jommeke

Berichtdoor The White Rider » 03 jan 2014, 09:23

Trekhaak niet gebruiken? Kan je even je bron daarover hier posten, want volgens mij is die info niet correct hoor.

Een trekhaak is onderhevig aan een 1-malige keuring voor max 750kg, een jaarlijkse keuring voor + 750kg. Oldtimers zijn vrijgesteld van elke periodieke keuring. Je mag dus trekken en je hoeft niet naar de keuring.

Heb de wetsartikels even voor je opgezocht:

7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die ingeschreven zijn onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met « O ». De verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde blijft geldig tot 15 november 2011.
Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1°, 3° en 6°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70§2 en 80 van dit besluit. Dit is intussen gewijzigd, de regels zijn versoepeld maar dat maakt mijn punt niet minder duidelijk

En hier dan die bewuste artikels:

Artikel 16. Identificatie van de voertuigen

§1. Chassisnummer.
Elk chassis of zelfdragend voertuig moet voorzien zijn van een nummer dat als chassisnummer wordt beschouwd, en dat verschillend is voor elk voertuig van eenzelfde merk en bestaande uit een reeks van ten minste drie en ten maximale zeventien letters of cijfers .
.......

Artikel 23. Autokeuring

§1. De in het verkeer gebrachte voertuigen zijn onderworpen aan keuringen, teneinde na te gaan of ze voldoen aan de reglementaire bepalingen die erop van toepassing zijn.
Deze keuringen worden uitgevoerd door de erkende instellingen in toepassing van het koninklijk besluit van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regels van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
De erkende instellingen zijn gemachtigd om vergoedingen te innen die bestemd zijn om de kosten die voortvloeien uit de keuringen voorzien in eerste alinea, alsook de bijhorende administratieve kosten te dekken.
§3. De kosten van de keuringen zijn ten laste van de titularis van het voertuig.
§4. De erkende instellingen maken in elk van hun keuringsstations door middel van een uithangbord de bedragen kenbaar van al de vergoedingen die zij gemachtigd zijn te innen.
De betalingen gebeuren contant.
§5. Het voertuig wordt aangeboden op initiatief van de titularis in één van de keuringsstations van de erkende instellingen.
Alle herkeuringen gebeuren in het keuringsstation waar de volledige keuring plaatsgevonden heeft.
§6. De voertuigen moeten zich in een zodanig propere staat bevinden dat de keuring van de onderdelen niet belemmerd wordt.
Bovendien zijn zij niet met sneeuwkettingen uitgerust.
De keuring wordt stopgezet wanneer brandstof- of gaslekken vastgesteld worden.
De bestuurder schikt zich naar de aanwijzingen die hem met het oog op de keuring van zijn voertuig verstrekt worden.
§7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :
1° het inschrijvingsbewijs;
2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
3° het identificatieverslag of de technische fiche;
4° het document met als opschrift « Visuele keuring van het voertuig ».

Artikel 23sexies. Niet-periodieke keuringen

§1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht:
....

artikel25: beschadigde voertuigen...
artikel26:gebruik van voertuigen...
artikel42:stuurinrichting
artikel45:reminrichtingen
artikel47:reminrichtingen voor AANHANGWAGENS: Je mag dus wel trekken met je oldtimer
artikel54:verbindingen van trekkend voertuig met aanhangwagens
§1. Koppeling.
1° De onderlinge verbinding tussen trekkende en getrokken voertuigen mag slechts geschieden door één enkele, voldoend stijve en sterke koppeling.
3° De koppeling moet zijn voorzien van een sluitinrichting met een borging. Deze inrichting dient zodanig te zijn uitgevoerd dat de koppeling tijdens het rijden gesloten en geborgd blijft en met kan losraken. De borging mag slechts kunnen worden aangebracht indien de koppeling is gesloten. Bovendien dient de sluitinrichting zodanig te zijn uitgevoerd dat wanneer de koppeling niet geborgd is, deze tijdens het rijden deugdelijk gesloten blijft.
artikel70:blustoestellen en gevaarsdriehoeken
artikel80:toezicht

Duidelijk dus :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door The White Rider op 03 jan 2014, 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.
The White Rider

Berichtdoor Tony MB » 03 jan 2014, 09:47

Zoveel tekst zonder fotokes kan ik niet aan hoor, echt iets voor ambtenaars :mrgreen:

Maar van wel of geen trekhaak op O-platen heb ik nog nooit gehoord ,( ik heb het dan ook niet nodig )
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113

Berichtdoor The White Rider » 03 jan 2014, 09:52

Waar het op neer komt is, dat als je de artikels leest over 'personenwagens' er idd die trekhaaktoestanden vernoemd worden. Rij je op O-platen val je daar niet onder, maar onder 'oldtimer' en dan is het een ander verhaal

Nog even de tekst van het FBOV:

3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?
Ja dit is toegelaten.

4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?
Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :
- een bestaand PVG nummer
- de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje
- het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie
- een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.

5. Is mijn trekhaak onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne voertuigen?
Neen, de periodieke keuring is niet van toepassing, noch voor de oldtimer zelf, noch voor de trekhaak.
The White Rider

Berichtdoor Gewoon Ik » 03 jan 2014, 11:11

Wardje : good news!

Michael, merci : is duidelijk, want ik wist het ook niet : ik heb al veel dingen gehoord.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Hans230CE » 03 jan 2014, 12:41

http://www.bfov-fbva.be/downloads/retro ... NL_web.pdf

Misschien heb je hier iets aan.

Die trekhaken is ook weer iets typisch B, zelfs voor nieuwe wagens:
- Vast trekhaak, moet worden gekeurd bij plaatsing.
- Verwijderbare trekhaak ; knobbel gemonteerd, moet gekeurd, knobbel niet gemonteerd, moet niet gekeurd zijn.

Hybrides: mogen een trekhaak hebben, maar enkel met attest voor fietsen/rolwagen vervoer, mogen niet trekken. Hebben meestal geen trekgewicht op de PVG.

En zoals ik reeds dacht, je mag gewoon trekken met je O-plaat.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto