[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230TE Toerental loopt te langzaam of niet terug : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:50

230TE Toerental loopt te langzaam of niet terug

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230TE Toerental loopt te langzaam of niet terug

Berichtdoor Trifonius » 05 jan 2014, 14:49

Ik heb sinds kort een probleem met mijn 230TE. Als ik het gas loslaat, loopt de snelheid een beetje terug en blijft dan hangen. Dat komt doordat de motor op een te hoog toerental blijft lopen, alsof het gaspedaal blijft hangen, wat niet het geval is. Als ik de koppeling intrap, loopt het toerental nog verder op. Als ik de auto dan weer in de versnelling zet, 'valt' de motor ineens naar het juiste toerental. Ook als ik een plotseling trap op het gaspedaal geef en gelijk weer loslaat, valt het toerental normaal terug.

Wat is er aan de hand? :S
Trifonius

Re: 230TE Toerental loopt te langzaam of niet terug

Berichtdoor Govert » 05 jan 2014, 19:00

Heb je het gasstangenstelsel al gecontroleerd?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trifonius » 05 jan 2014, 21:03

Eerlijk gezegd heb ik er nog niet naar kunnen kijken. Ik kwam gisternacht thuis met dit probleem. Ik wil er volgend weekeind werk van maken. Hopelijk kan ik nu al wat ideeën opdoen om te checken. Stangen ligt voor de hand inderdaad, maar wat kan daar opeens mis mee zijn? Ik heb er niet mee geprutst ofzo...
Trifonius

Berichtdoor Govert » 05 jan 2014, 21:44

Kan een veertje weggesprongen zijn of er kan te weinig gesmeerd zijn, dat soort dingen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Bart200D » 06 jan 2014, 09:30

Hallo,

Dat je nog meer toeren maakt als je koppeling indrukt is, is vrij normaal: je motor heeft geen weerstand meer op dat moment :-) :D

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja

Berichtdoor Trifonius » 11 jan 2014, 13:07

Gister mee aan de slag gegaan. Op het oog niks te zien aan de stangen, alle scharnierpunten op de stangen ingespoten met wd40. De stangen lijken stevig te veren. Proefrit, alles lijkt redelijk te functioneren. Toen naar Utrecht en de problemen komen weer terug. Bij elk verkeerslicht moet ik een schop tegen het gaspedaal geven voordat hij terug valt naar stationair toerental. Heel irritant allemaal, vriendin durft al niet meer te rijden met de auto. Wat zou het nog meer kunnen zijn? Iets in de motor?
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 11 jan 2014, 13:21

O, en ik heb de indruk dat het probleem zich vooral voordoet bij lagere snelheden, tot 60 km ofzo, met het gaspedaal dus maar een klein stukje ingedrukt....
Trifonius

Berichtdoor Govert » 11 jan 2014, 13:23

Dan zou ik eens naar de luchtweger en de luchtklep kijken.

Het toerental van de motor wordt bepaald door de stand van de luchtklep. Meer lucht wordt doorgelaten, de luchtweger "weegt" dat en zorgt voor extra brandstof. Er zijn by-pass kanalen, voor stationair en ophoging toerental tijdens het opwarmen, maar dat het verhoogde toerental kan worden gestopt door beweging van het gaspedaal lijkt er op te wijzen dat de luchtklep niet goed bediend wordt. Misschien slipt het of zit er iets tussen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Roy Lubbers » 11 jan 2014, 21:26

demper ook bekeken? Als je (met de motor uit) het gas intrapt en loslaat, zie je dan ook dat alle stangen tot en met de demper meteen naar hun stationair positie terugveren of duurt dit langer?
Roy Lubbers
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor Trifonius » 11 jan 2014, 21:40

Tja, en nu breekt ineens het gaspedaal af! :blink: Het pedaal is bij de vloer doorgeroest, dus die stang erachter zit er nog. Ik heb de indruk dat het probleem daarmee te maken had. Vermoedelijk is de positie van het pedaal al eerder verschoven. Ik moet het nog goed testen, maar als ik alleen met die stang rij, lijkt het goed te gaan.... Je maakt wat mee als W123 rijder... :roll: Nu nog even uitvinden hoe dat pedaal vastzit. Ik hoop dat dat makkelijk te monteren is en nog te koop bij de dealer...
Trifonius

Keer terug naar Techniek