Zo. gisteren maar eens een nieuwe alarmlicht-schakelaar gemonteerd, ik drukte vorige week dwars door de oude heen! Iets wat ook nog eens verrekte zeer deed! Ach ja, gelukkig had Toontje er 'vast nog wel ergens een'. Vandaag dus maar even de M110 aangezwengeld, Herman Brood door de aux van de Becker en met een gestage geschwindigkeit van 110 km/u richting het voorportaal afgereisd.
En jahoor, eenmaal aangekomen bleek inderdaad de gewenste schakelaar in het vak schap te liggen. 'Neem maar mee' klonk het. Vanzelfsprekend, was mijn dank groots! Ook nog even met 'm door z'n twee magazijnen gelopen, en ja, dat is toch altijd weer een feest. Noem een onderdeel en hij heeft het nog wel 'ergens' liggen
Enfin, eenmaal thuisgekomen was er een pakketje binnen gekomen. Voor een mooi bedrag heb ik een setje nieuwe achterlichtrubbers en een instrumentenpaneel kunnen bemachtigen. Jammer genoeg is het paneel van een serie III en van een 230. De wijzers van de instrumenten zijn namelijk nog netjes factory-orange! Ach ja... dat is wel te herstellen op mijn huidige klokken. Wat niet te herstellen is, is de enorme barst die in mijn instrumentenpaneel zit. Ook komt de pulsgever op de achterkant van de snelheidsmeter aardig van pas voor een toekomstige originele tempomat. Voor nu verdwijnt het geheel wegens tijdgebrek helaas even de kast in. Wel zag ik kans om m'n lichthoogteschakelaar (weer) te vervangen voor een exemplaar die er in thuis hoort. Dat is er namelijk één met de hoekige randen, zo is immers ook het wieltje van mijn speaker-fader. Schakelaars allemaal weer schoongemaakt en gemonteerd en het geheel heeft weer een frisse aanblik.
Nieuwe spullen
- nieuwe-tellerklok.JPG (358.58 KiB)
Tsja... in dat gaatje zat mijn wijsvinger
- oude-alarmschakelaar.JPG (403.21 KiB)
Nieuwe schakelaar gemonteerd (alleen nog een keertje het driehoekje wit maken)
- nieuwe-schakelaar.JPG (424.65 KiB)
En de lichthoogteschakelaar in ere hersteld:
- lichthoogte.JPG (354 KiB)
De lichthoogteschakelaar is ook een verhaal apart. Blijkbaar - ondanks overeenkomende onderdeelnummers van zowel Mercedes-Benz als Bosch - is de werking van de verschillende revisies anders. Dit 'oude' exemplaar houdt z'n vacuum niet 100% vast en heeft derhalve het reservoir in het voorspatbord nodig (anders zouden de koplampen zakken bij vol-gas). Het nieuwere exemplaar (vanaf de W123 serie III en de W201) houden wél het vacuum vast. De W201 schijnt dan dus ook geen reservoir te hebben voor de koplampen.