door Tommys06 » 22 jan 2014, 20:54
Best forumbezoekers,
Sinds een paar weken ben ik in het bezig van een vrij nette en rijk uitgeruste W123 280CE uit 06-1981 Automaat. De vorige eigenaar is overleden (70) en de Benz werd verkocht door zijn dochter.
De auto heeft de afgelopen 7 jaar op LPG gereden (30.000km). De LPG installatie is eruit gehaald door de vriend van de dochter net voor verkoop. Sindsdien is de auto nog niet goed afgesteld, in ieder geval nog niet aan de hand van meet apparatuur. Door proberen heb ik de motor aardig afgesteld. Wil zeggen 1000rpm bij koud start. 650 rpm als de automaat in D staat en schakelt goed.
Nu is het probleem dat de auto op dit moment niet meer start. De accu is vol, startmotor draait rond en de brandstofpomp pompt. De afgelopen tijd als de auto niet wilde starten, dan werkte de pomp niet. even wachten en deed het wel. Het starten duurt ook wat langer dan normaal omdat de motor nog niet 100% is afgesteld.
Nu heeft de Benz de afgelopen 4 maanden niet dagelijks gereden, eigenlijk nauwelijks. Vorige week is die gestart, duurde wat langer 10 min gelopen (zwarte roet uit de uitlaat) en uit gezet. Vrijdag geprobeerd te starten af en toe een pruttel, accu leeg, andere accu en hij liep. Van het weekend accu aan de lader. Dinsdag accu in de auto. Starten lopen. 15 minuten de auto laten lopen en uit gezet. Toen de auto op contact gezet om wat andere elektrische accessoires door te meten, omdat een paar functies niet werken (brandstofmeter). Nadat hij op contact heeft gestaan start hij niet meer.
Vandaag diverse andere topics gelezen en diverse dingen geprobeerd zonder resultaat.
Brandstofpomp loopt. KJ-tronic krijgt benzine. benzine gaat naar de verstuiver van de cilinder.
Luchtweger is soepel in de drukken en veert daarna weer terug.
Bobine geeft 4.5V (zoals de hynes aangeeft), rotor ziet er goed uit, voldoende materiaal. Verdeler ziet er ook goed uit. contactpuntjes zijn niet versleten, iets oxidatie, heb ik eraf gehaald. bougie kabels geven stroom door. bougies vonken.
De bougies zijn zwart van kleur, iets vettig (niet nat) hebben voldoende stift/ puntje, het ijzere staafje staat op een goede afstand van het stiftje
In de cilinders, gekeken vanuit de bougie gaten staan niet vol met benzine.
Wie weet dit mysterie op te lossen?
Zo een hele brok met informatie. Ik hoop dat iemand nog wat ideeën heeft.
Bij voorbaat dank,
Tom
- Bijlagen
-
- De motor
- mb motor.jpg (264 KiB)