Dank Govert, voor het snelle zoekwerk. Het klikt kloppend allemaal, maar toch is het lokale geloof dat er wel wat olie in de diesel voor oudere motoren mag. Kan het zijn dat de smerende eigenschappen vroeger beter waren dan de norm voorschreef?
Afgelopen maandag ben ik stil komen te staan met mijn MB Unimog 404 met OM617A motor (op weg naar de registratie notabene!). Eerst leek het een verstopt filter, toen water in de diesel en uiteindelijk lijkt de spiksplinternieuwe elektrische brandstofpomp het helemaal niet te doen (zit erop omdat mechanische pomp in de weg zit vanwege ruimtegebrek). Uiteindelijk heb ik met een bevriende boer met drie-assige trailer en vierwielaangedreven trekker (voor een fles whisky) de 404 maar opgeladen. De 404 wacht nu tot ik er van het weekend een Hardi pomp opzet (zie
www.kraftstoffpumpen.com). Goedkope pompjes trekken de winter duidelijk niet.
Door het gebeurde heb ik ook geleerd dat hier vaak in de herfst/begin winter carburateursprit aan de diesel moet worden toegevoegd. Dat verdrijft water en voorkomt het vlokken van de diesel doordat het eigenlijk tot winterdiesel gemengd wordt. Flesje van een halve liter voor ca 4 euro. Ik ben benieuwd.
groet, Geert