[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230 vervangen voor 280 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 18:53

230 vervangen voor 280

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230 vervangen voor 280

Berichtdoor Lars Valkering » 23 jan 2014, 20:26

Hoi,

Een 230 blok vervangen voor een 280
is dat veel werk kwa bekabeling veranderen of is dat te doen?


Mvg, Lars
Lars Valkering
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 aug 2012, 18:19
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor Weizengelb » 23 jan 2014, 21:43

je hebt 2 soorten 230 blokken, ik neem aan dat je een 230E bedoelt?
Dan moet je ook de bak meevervangen. Kortere aandrijfas (eerste deel), schakelstangen

Alles is te doen.

je hebt trouwens ook een 280E met injectie of een 280 met carburateur
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor MikeMensink1993 » 23 jan 2014, 21:49

Hallo Lars,
Alles is te doen, beide motoren passen in de carrosserie. Je moet de hoeveelheid werk echter niet onderschatten!
Wat mij als eerste te binnen schiet, verschil in:
- brandstoftoevoer (K-jetronic, pomp, filter, tank enz.)
- Ontsteking (en nog veel meer electronica)
- dashboardunit
- versnellingsbak
- differentieel
- uitlaat
En er zijn ongetwijfeld nog meer aanpassingen nodig. Mocht je een goede donor auto hebben, waarvan je al deze onderdelen over kunt zetten, dan is het in principe wel haalbaar. Ik zou het je echter niet aanraden, de kans dat je alles direct werkend krijgt is klein, je haalt jezelf een heleboel werk op de hals.
Grt. Mike
Avatar gebruiker
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 jan 2012, 21:57
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor Niekoss » 23 jan 2014, 23:06

Radiateur kabelboom, ook richting dashboard
Niekoss
 


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor Robin-H » 23 jan 2014, 23:43

Is de radiateur niet hetzelfde? Ik dacht dat de 280 enkel als extra een oliekoeler erbij had.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor JaakFrans » 24 jan 2014, 10:02

Extra oliekoeler is voor automaatbak
Avatar gebruiker
JaakFrans
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 05 apr 2011, 20:41
Woonplaats: Mazeikiai, Litouwen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor Robin-H » 24 jan 2014, 10:08

De automaatkoeler zit in de radiator verwerkt (onderste deel)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 230 vervangen voor 280

Berichtdoor Weizengelb » 24 jan 2014, 22:22

elektriek valt genoeg mee, de K-jetronik is mechanisch en heeft bijna geen electra.
Achteras hoeft niet vervangen te worden, is bijna hetzelfde en dan hoeft ook de teller niet.

Als je motor en bak samen vervangd gaat het best. Meteen ook de aandrijfas van de 280 en schakelstangen meenemen dan is het het makkelijkst.

Wat de zin ervan is is wel de vraag, de 230E heeft veel vermogen en houdt een 280 aardig bij. bij ombouw moet je naar de RDW.
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten