[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kleppen stellen met deze buitentemperaturen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 15:53

Kleppen stellen met deze buitentemperaturen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kleppen stellen met deze buitentemperaturen

Berichtdoor Xander » 29 jan 2014, 00:32

Hallo,

Ik wil toch nog eens mijn klepspeling controleren met een volledig koude motor (zoals het hoort). Laatst is mij geleerd kleppen te stellen, echt was de motor toen niet volledig koud.

Nu geeft de handleiding (Wis) aan wat de klepspeling mag zijn bij 20 graden buitentemperatuur.

Mijn vraag: Kan je wel kleppen stellen met deze buitentemperaturen en zijn er dan andere toleranties?

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet, Xander
Xander
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Kleppen stellen met deze buitentemperaturen

Berichtdoor Kwikstaartje » 29 jan 2014, 09:26

Ik heb altijd geleerd dat kleppen stellen met warme motor moet........... :blush:
Kwikstaartje
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 29 jan 2014, 09:43

Je kan kleppen stellen met warme of koude motor. Met koude motor is handiger, want je brandt je handen niet en je hebt geen last van een afkoelende motor tijdens het stellen.

Er is geen andere klepspeling voorgeschreven voor stellen bij circa 5ºC, ik denk ook niet dat er veel verschil is tussen stellen bij 5ºC en 20ºC. Bij zeer koude temperaturen moet soms de klepspeling iets verruimd worden, maar dat heeft een andere reden.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Xander » 29 jan 2014, 09:58

Bedankt Govert!
Ja dat waren mijn bedenkingen bij het stellen met warme motor een beetje.. je kan zo nooit zeker weten wat de waarde van de klepspeling bij koude motor is.

En gezien het temperatuurverschil tussen warme en koude motor voor stellen bijna 40-50 graden is en dat slechts een verruiming van 0,05mm oplevert.. kon ik me al niet voorstellen dat een verschil van 15 graden kouder veel uit zou maken.
Maar ik wilde het toch even checken, kon er nergens wat over vinden.

Groeten, Xander
Xander
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1967

Keer terug naar Techniek