[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radio Bekabeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 18:54

Radio Bekabeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Radio Bekabeling

Berichtdoor FlamingRabbit » 02 feb 2014, 21:35

Goeiedag!

Ik heb net m'n wagen gekocht en zou graag de radio installeren, ik heb hierbij wel het volgende probleem:

Ik heb een bruine massa kabel en groen/rood als + die via de asbakaansteker komt. Daarbij heb ik een rode (achteraf geinstalleerd hoogstwaarschijnlijk) + kabel via de zekeringskast.
Na wat meten is de groen/rood + na contact en de Rode een constante +
MAAR... dat was eergisteren. Gisteren was de 12V plotseling weg (zekeringen ok) en vandaag is de massa een + en de + een massa (bij zelfde meting plotseling -12V) Net omgekeerd dus.

Electriciteit is niet m'n beste kwaliteit dus ik moet een beetje voort op m'n logica en gezond verstand, klopt het als ik denk dat 1 van de kabels ergens in aanraking komt met een ander? Ik heb ondertussen al m'n middenconsole uitgehaald om de kabels goed te kunnen volgen maar 't was al donker om nog verder te gaan. Morgenvroeg ga ik verder.

Ik heb even de bekabeling van een andere MB bekeken (een 126) en deze heeft 2x + en 2x massa met daarbij een constante +, moet ik voor diezelfde radio dan die kabels bijtrekken?

Hopelijk iemand met een idee wat er aan de hand is? :-)
alvast bedankt!

Stan
FlamingRabbit
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Radio Bekabeling

Berichtdoor FlamingRabbit » 03 feb 2014, 12:13

Deze morgen wat verder gekeken, bekabeling naar de asbak zat omgekeerd (via de stekker + en - omgedraaid)
Als ik nu dus de fiche aansluit en uitmeet dan komt alles overeen met identiek dezelfde aansluiting als een andere auto, met dezelfde radio. 12v na contact op de rode kabel, constante 12v via de gele kabel, en 12v na contact via de rode kabel met blauw/wit als massa. Maar de radio doet het niet... Zekeringen gechecked, radio ontkoppeld en aangesloten in de andere auto en die werkt wel. Het is voor mij nu dus een raadsel want na uitmeten is alles identiek.

Iemand raad?
FlamingRabbit
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 03 feb 2014, 14:17

wat is een fiche???
ik ben nog nooit een blauw witte draad als massa tegengekomen
volgens mij is een blauwe witte draad voor automatische antenne.
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja

Berichtdoor FlamingRabbit » 04 feb 2014, 11:03

Hier in W-Vlaanderen zeggen we vaak een 'fiche' tegen een stekker :-)
Ik heb het probleem gisteren opgelost, eerst (na logisch nadenken waarom ik zo'n bizarre metingen had) gemerkt dat één van de draadjes van m'n multimeter slecht contact had, typisch... Dan gemerkt dat de constante + van de batterij te zwak was, was ook een heel dun kabeltje. Bij deze die verwijderd en vervangen door een iets dikkere gele kabel vanaf de zekeringkast. (Geel omdat mijn radio origineel een gele heeft voor accu) de blauw/wit van mijn radio is inderdaad voor de antenne maar er is een tweede blauw/witte die volgens de handleiding van de radio voor stroomregeling is, mss dimmer of zo maar maakt niet uit want heb deze niet aangesloten... Ik heb nu rood + en zwart - van contact samen met de gele + van de batterij aangesloten en alles werkt! was even nog uitzoeken hoe de speakerkabels in elkaar zaten maar dat was een makkie.

Nog een opmerking: ik had voor de zekerheid een zekering vervangen die helemaal geoxideerd was (deze van de dashboardverlichting) toen ik op baan was gisteravond en mijn mistlichten aanstak langs een donker weggetje (heel handig die lichten trouwens) viel alle dashboardverlichting uit, samen met de mistlichten. Heb die originele geoxideerde zekering teruggestoken (ik had geen ander bij) en alles werkt weer naar wens. Laat hem dus maar origineel zou ik zeggen :-) wel bizar dat de dashboardverlichting blijkbaar samen zit met mistlichten... Is dat zo eigenlijk of krijg ik een waarschuwing voor een ander probleem?
Enfin, blij dat ik niet meer op de baan moet met de halve bekabeling eruit en zonder middenconsole... Alles zit mooi weer op z'n plaats en gisteren voor het eerst een lange rit gedaan met een gezellig muziekje :-) Angus (de auto) en ik komen al goed overeen...
FlamingRabbit
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek