door Govert » 15 feb 2014, 22:04
EGR is Exhaust Gas Recirculation, oftewel uitlaatgasrecirculatie. Dat systeem zorgt ervoor dat bij deellast een gedeelte van de uitlaatgassen terug de motor worden ingevoerd. Dit verlaagt de uitstoot van stikstofoxiden, maar verhoogt de roetuitstoot. De motor zal ook intern vervuilen, zeker als de motor niet zwaar belast wordt. Het roet wordt dan niet verbrand. Het is gemonteerd op diesels die in de USA zijn geleverd. Als het goed is wordt de EGR uitgeschakeld bij stationair en bij vollast, maar het kan kapot. In Nederland is het niet verplicht.
Dieselpomptiming zou je een keer kunnen nakijken. Op zich zou het niet moeten verlopen, maar ik heb toch vrij veel aangetroffen waar het niet goed stond. Je kan dan ook meten of de distributieketting niet teveel uitgerekt is. Hoeveel kilometer/mijl heeft de motor gelopen?
30% van 65 liter = 19½ liter Euro 95 maximaal, liever wat minder. Er is absoluut geen garantie dat het roeten dan ophoudt, het hangt af van wat de oorzaak is van het roeten. Nogmaals, het roeten bij vollast is niet ongewoon, zeker niet als de motor niet goed opgewarmd is. Rij je langer tegen vollast aan, dan zal de temperatuur stijgen, waardoor betere verbranding mogelijk wordt. Direct na het starten is de temperatuur zo’n 700ºC, maar tijdens zware belasting loopt het op naar 1100–1200ºC. Direct na het starten is het niet ongewoon om wat witte rook te zien, dat is onverbrande diesel.
Roet de motor ook bij deellast of bij stationair dan is dat wel ernstig. Komt de auto wel door de roetmeting?
Motorolie heeft niet zoveel invloed op roeten. 20W50 is dikke olie en is niet geschikt voor de winter (onder 0ºC). De oliepomp moet dan heel hard werken en het duurt lang voordat de olie overal komt. 15W40 kan tot -5ºC gebruikt worden, daaronder kan je 10W40 gebruiken. Die olie kan je het hele jaar gebruiken. In koude gebieden in Canada en USA wordt ook wel 5W40 gebruikt.