[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
stevig optrekken met "koude" automaatbak : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 15:29

stevig optrekken met "koude" automaatbak

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor Unigeert » 18 feb 2014, 22:09

Hall automaatkenners,

In het heuvelachtige koude gebied waar ik woon (in Zweden) moet ik nogal eens direct na het starten heuvelop rijden met mijn 300TDT. Ondanks het gebruik van de S en L stand van de automaatbak kom ik niet omhoog. Geen vermogen lijkt het, of en slippende (niet geheel volle?) koppeling.

Is hier iets aan te doen? Of is het gewoon zoals het is: na het starten eerst 2-3 min stationair laten lopen en dan gaat alles perfect.
Daarnaast zoek ik nog een beschrijving van het bedoelde gebruik van de S en L stand van de automaatbak. Nu heb ik namelijk de indruk dat de S is voor het vasthouden van de huidige versnelling, en de L stand één versnelling terugschakelt.

Groet, Geert
Unigeert
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 nov 2013, 15:36
Woonplaats: Zweden
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor Weedles » 18 feb 2014, 22:34

Ha Geert,

Hoe het technisch precies zit zal iemand anders je wel vertellen. Ik weet het in ieder geval niet. Wel heb ik mij laten vertellen dat er een soort beveiliging op de motor (turbo?) of automaatbak zit waardoor deze vlak na het koud starten zeer weinig vermogen heeft. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik na het schaatsen nauwelijks wegkwam omdat een van de wielen in het gras in een klein kuiltje stond.

Ben zelfs trouwens ook wel benieuwd hoe het precies werkt. Wie biedt?

Groet, Wietse
Weedles
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 16 mei 2011, 15:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor Govert » 18 feb 2014, 22:44

Je hoort dit wel eens meer, ik vermoed dat het ligt aan de niet geheel volgepompte koppelomvormer, maar helemaal zeker weet ik het niet. De olie zal ook wat dik zijn bij koude motor. Je kan eventueel de motor wel wat verhoogd stationair laten draaien als er oliedruk is. Uiteraard moet het oliepeil wel goed zijn, de goede olie moet worden gebruikt (ATF Dexron-III) en het filter moet niet te oud zijn.

Er zat op de eerste types 300TDT een automaatbakbescherming, maar dan werd alleen de turbodrukleiding naar de dieselpomp belucht, om te voorkomen dat de dieselpomp extra diesel inspuit.

Als een achterwiel geen contact maakt met de grond, dan heb je geen aandrijving, maar dat ligt aan het differentieel.

Bij S schakelt de bak in principe normaal op, maar uitsluitend tot de 3e versnelling. Het wordt gebruikt bij licht heuvelachtig terrein, om zowel onnodig op- en neerschakelen bij stijgen te voorkomen als zorgen voor remwerking op de motor.

In L schakelt de bak tot versnelling 2, maar de bak blijft in 1 tot de hoogst mogelijke snelheid, ongeacht hoe diep je het gaspedaal intrapt. Normaliter zal het schakelmoment afhangen van hoe diep je het gaspedaal intrapt, maar dat gaat niet in L. Wil je toch wat sneller naar 2, dan zet je de handle even in S om daarna terug naar L te gaan. L gebruik je bij steile bergpassen, zowel stijgend als dalend, en/of bij aanhangerwerk.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor MajikSimon » 19 feb 2014, 01:47

ja je hoort het zeker vaker.
Mercedennis had dit ook met zijn tdt, die had wel ca 7 ton... kwam moeilijk uit beetje steile parkeergarage direct na koude start enzo.. Soms heb je gewoon ook ijskoud direct even iets vermogen nodig he..
Motor van die wagen is trouwens in de soep gelopen rond die km stand, had ook bij 5 ton een gedeeltelijke revisie gehad..
MajikSimon
 


Re: stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor Unigeert » 19 feb 2014, 19:58

Aha, niet geheel onbekend dus. Misschien moet ik maar eens op een Zweeds forum gaan zoeken of er hier met de koude wellicht andere olie gebruikt wordt. Anders eens olie en filter vervangen en goed het peil controleren.

Het kuiltje na het schaatsen herken ik ook. Op de binnenplaats van onze boerderij waar de wagen nu geparkeerd wordt is het vaak zompig door sneeuw of modder. Dan kom ik soms ook moeilijk weg (ja, helaas kan de wagen nog niet binnen. Vooral met sneeuw is dat wel erg onhandig).

Wel jammer om met een wagen met een krachtige motor niet meteen weg te kunnen komen. Een automaat is luxe, en een oldtimer onthaasten. Dan doen we het daarmee!

Groet, Geert
Unigeert
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 nov 2013, 15:36
Woonplaats: Zweden
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: stevig optrekken met "koude" automaatbak

Berichtdoor Govert » 19 feb 2014, 23:10

In de WIS wordt nog wel het volgende genoemd (bij Programmierte Reparatur):

"Kurzzeitig keine Kraftübertragung in allen Wählhebelstellungen, unmittelbar nach dem Starten des Motors (speziell nach längerer Standzeit)

Drehmomentwandler entleert sich teilweise über undichten oder defekten Schmierdruckring auf der Antriebswelle, oder über undichtes Schmierdruckventil im Schaltschiebergehäuse.

1. Schmierdruckring auf der Antriebswelle prüfen, erneuern.

2. Kugelventil in der Antriebswelle prüfen, evtl. Antriebswelle erneuern.

3. Schmierdruckventiel im Schaltschiebergehäuse prüfen und reinigen."

Voor de 722.3-bak wordt oplossing 2 niet genoemd.

Kort samengevat: de koppelomvormer loopt leeg door lekke ventielen in de aandrijfas of in het schakelhuis. Beide zijn niet heel makkelijk te vervangen.

Het is ook de vraag of dit het probleem is. Als het probleem zich alleen voordoet in de winter bij koude, dan zou het eerder op iets anders wijzen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten