door Govert » 18 feb 2014, 22:44
Je hoort dit wel eens meer, ik vermoed dat het ligt aan de niet geheel volgepompte koppelomvormer, maar helemaal zeker weet ik het niet. De olie zal ook wat dik zijn bij koude motor. Je kan eventueel de motor wel wat verhoogd stationair laten draaien als er oliedruk is. Uiteraard moet het oliepeil wel goed zijn, de goede olie moet worden gebruikt (ATF Dexron-III) en het filter moet niet te oud zijn.
Er zat op de eerste types 300TDT een automaatbakbescherming, maar dan werd alleen de turbodrukleiding naar de dieselpomp belucht, om te voorkomen dat de dieselpomp extra diesel inspuit.
Als een achterwiel geen contact maakt met de grond, dan heb je geen aandrijving, maar dat ligt aan het differentieel.
Bij S schakelt de bak in principe normaal op, maar uitsluitend tot de 3e versnelling. Het wordt gebruikt bij licht heuvelachtig terrein, om zowel onnodig op- en neerschakelen bij stijgen te voorkomen als zorgen voor remwerking op de motor.
In L schakelt de bak tot versnelling 2, maar de bak blijft in 1 tot de hoogst mogelijke snelheid, ongeacht hoe diep je het gaspedaal intrapt. Normaliter zal het schakelmoment afhangen van hoe diep je het gaspedaal intrapt, maar dat gaat niet in L. Wil je toch wat sneller naar 2, dan zet je de handle even in S om daarna terug naar L te gaan. L gebruik je bij steile bergpassen, zowel stijgend als dalend, en/of bij aanhangerwerk.