[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koppelomvormer terugplaatsen 200D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:42

koppelomvormer terugplaatsen 200D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppelomvormer terugplaatsen 200D

Berichtdoor Gerco110 » 25 feb 2014, 20:14

Hallo,

ik heb me zojuist voorgesteld met een heel verhaal
dat me Benz kapot is gelopen,

ik heb het blok eruit getakeld bij een kameraad aan de zaak, ( 500 meter verder op )
en toen de auto weer teruggesleept naar huis ( de bak zat er nog onder )

in mijn onwetenheid en onervarenheid heb ik de de koppelomvormer er los in laten zitten,
die is er dus onderweg uitgevallen ( logisch denk ik nu ik weet hoe het in elkaar zit )

hier bij dikke plas olie natuurlijk maar ook 1 nok van de koppelomvormer afgebroken,

auto in de schuur gezet en rustig opzoek naar een ander blokkie en andere koppelomvormer.

nu sta ik dus op het punt alles weer in elkaar te zetten,

en de vraag daarbij is ::

ik wil de olie van de automaat nu vervangen en de keering van de automaat en dan de koppelomvormer terugplaatsen
en dan het blok er weer in zetten, is dit voldoende ???

alvast bedankt gr gerco
Gerco110
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: koppelomvormer terugplaatsen 200D

Berichtdoor Govert » 26 feb 2014, 09:34

De keerring en het lager van de oliepomp (die afsluit op de as van de koppelomvormer) mag niet beschadigd zijn. Dat moet je kunnen zien als de koppelomvormer eruit ligt. Eventueel kan je preventief de keerring vervangen, want die lekken na enige tijd wel en ze kosten niet zoveel. De keerring kan je met een grote dop in de pomp aanbrengen. Als de pakking van de oliepomp ook verdacht is, dan is nu ook een goed moment om het te vervangen.

Belangrijk is ook dat de koppelomvormer goed in de bak wordt gezet, anders gaan er weer wat nokken kapot. Als je twee stripjes metaal vastmaakt aan de koppelomvormer (waar normaliter het vliegwiel zit), dan kan je de koppelomvormer beter hanteren.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Frankie68 » 26 feb 2014, 17:43

ik heb nog een koppelomvormer liggen
ik zit wel in zaanstad

hoef er niet veel voor te hebben
Frankie68

Berichtdoor Wiebren240D » 26 feb 2014, 18:47

Hallo Gerco

wij doen altijd de moter met versnellingsbak in 1 keer uit de auto halen en er weer in zetten.
waarom een automaatbak moet echt kaars recht achter de moter worden geplaatst.
zo jullie het nu willen doen loop je het risico dat de nieuwe kering weer beschadigt met alle gevolgen van dien.

wens jullie suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Gerco110 » 26 feb 2014, 20:45

Hallo

ik heb al een andere koppelomvormer ;)

ja ik snap het idee wiebren maar ik wou het zo proberen eigenlijk
eigenlijk wou ik de hele koppelomvormer er niet uit hebben maar das helaas niet goed gegaan xd

ik ga proberen met zo veel mogelijk beleid er zo recht mogelijk voor te krijgen
ik neem aan dat dat ook een mogelijkheid is ??
of is het het erg riskant??

de bak zit er nog onder kijk anders haal je je wel een boel werk op de hals he
Gerco110
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 26 feb 2014, 22:12

MB schrijft voor dat de het verwijderen en terugplaatsen van de koppelomvormer moet als de bak rechtop staat. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat inderdaad erg goed werkt. Nu zit bij jou de bak nog onder de auto, dus het wordt een stuk lastiger, want de koppelomvormer is dan niet makkelijk te hanteren. Maak zoals gezegd een paar handgrepen aan je koppelomvormer en werk voorzichtig, want zo'n nok breekt snel af, en zorg dat de nokjes in de uitsparen zitten.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Gerco110 » 26 feb 2014, 23:46

Ja precies was niet van plan de bak er onder weg te halen ;)

ja wou die stripjes erwel even opmaken, en dan erin schuiven beetje druk zetten ( met mate ) tot dat hij er invalt
had ik me zelf bedacht

bedankt voor de info
Gerco110
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek