[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Te hoge toeren W123 250 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:10

Te hoge toeren W123 250

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Te hoge toeren W123 250

Berichtdoor BS82 » 27 maart 2014, 16:01

Hallo,

Sinds ik enkele weken geleden mijn L.P.G. installatie eruit heb gehaald en de auto door de RDW en APK heb gekregen, doet zich het volgende voor. Als ik hem de eerste kilometer rij dan valt me op dat het moment dat ik de auto uit de versnelling haal, meestal bij een stoplicht maar ook bij het uitrijden, dat de toeren bijzonder hoog zijn. Ik heb ontdek dat als ik eenmaal stil sta en even de gaspedaal helemaal indruk, de motor weer mooi rustig stationair loopt. Daarna als ik eenmaal een stukje rij en weer stil sta, heeft hij weer hoge toeren. Als de motor nog niet helemaal warm is, bij de eerste kilometers, kan het ook voorkomen dat als ik in z'n vrij heb staan, hij plotseling uitvalt.
Ik heb de stationair schroef goed gezet toen ik de auto op lage toeren had gekregen, wel loopt hij ook niet erg regelmatig stationair.
Ik vermoed dat het met de automatische choke te maken heeft. Graag advies wat dit is, zou hem graag in orde hebben omdat ik net behoorlijk ben geschrokken op het verbruik van mijn auto toen ik vanmiddag voor het eerst benzine ging tanken.

Mvg, Bert
BS82
 


Re: te hoge toeren

Berichtdoor Maikel » 27 maart 2014, 16:21

m102 motor?
Ik heb het ook, naar mijn idee veel toeren. Mijn o ringetjes in het leerlaufventil, onderaan de carb.zijn een beetje gaar. Ik denk dat het daar aan ligt. Ik ga ze binnen kort vervangen.
Bij mij ook net het gas er uit, verbruik is bij 90 op teller 1:11,5. Dat is wel aardig denk ik.

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor Rob R » 27 maart 2014, 16:34

Hallo, ik denk dat de onderste gaskleppen van de carburateur niet helemaal sluiten, komt vaker voor bij auto's die op gas gelopen hebben. Probeer eens de gashendel op de carburateur terug te drukken en luister eens of hij lager stationair loopt. mvg Rob
Avatar gebruiker
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
Woonplaats: Wageningen
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor Robin-H » 27 maart 2014, 17:14

De 250 is de M123 motor waarvan de carburateur een ingewikkeld stukje techniek schijnt te zijn. Overigens schijnt het bij deze motor te horen dat ie flink zuipt.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: te hoge toeren

Berichtdoor Rob R » 27 maart 2014, 17:17

Dat valt nogal mee, mijn 280-er loopt 1:9 a 1:9,5 als je een beetje rustig aan doet.
Avatar gebruiker
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
Woonplaats: Wageningen
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor BS82 » 27 maart 2014, 17:25

Rob, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb de hendel losgemaakt en hem terug geduwd, verder geen resultaat.
Onderste klep zegt me ook niet veel, als ik het luchtfilter eraf haal zie ik de grote kleppen en de kleinere (volgens mij zijn deze verbonden met de automatisch choke), wel heb ik een engelse Haynes workshop manual, misschien kan ik het daarin vinden ?
BS82
 


Re: te hoge toeren

Berichtdoor Rob R » 27 maart 2014, 17:31

Hallo, ik bedoel de auto starten, zal ie wel hoog in de toeren lopen, daarna de gashendel terug duwen in de laagste stand, dan moet ie lager lopen. Je hoeft niets los te halen als je dit test. Anders kan je de 2 stelschroeven een halve slag uitdraaien, deze zitten onderaan de carburateur aan de voorzijde gezien als je voor de auto staat. Mvg Rob
Avatar gebruiker
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 20 feb 2011, 13:15
Woonplaats: Wageningen
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor WJ15129 » 27 maart 2014, 18:01

De 250 van Bert is uit 1982, daar zit de carburateur een kwart slag gedraaid, dus zitten de schroeven aan de zijkant.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor BS82 » 02 jul 2014, 13:48

Hallo,

Ik rij inmiddels al enige maanden met dit euvel zoals eerder beschreven. Nu had ik gisteren 35 km gereden, thuis gekomen meteen het luchtfilter eraf en viel me op dat deze klep (foto rode pijl) 1 cm open stond. Als ik hem dicht deed liep de motor mooi stationair.
Het klepje is aan de automatische choke verbonden waarvan aan de zijkant dit onderdeel (foto blauwe pijl) ook half omlaag stond.
Nu herinner ik me dat drie maanden geleden de klep verbogen was, misschien een backfire ofzo gehad. Die heb ik toen mooi recht gemaakt waarbij me toen opviel dat hij beter sloot. Eerst klemde hij namelijk en kon de klep niet helemaal dicht.
Mijn vraag is, wat is de reden dat deze klep momenteel niet helemaal dicht gaat als de motor warm is. Als ik antwoord heb gevonden dan denk ik dat het probleem is opgelost.

Groeten, Bert
Bijlagen
G9_50_R1_D_1.jpg
verbonden aan automatische choke
G9_50_R1_D_1.jpg (50.27 KiB)
100_4765.JPG
100_4765.JPG (391.98 KiB)
BS82
 


Re: te hoge toeren

Berichtdoor WJ15129 » 02 jul 2014, 21:12

Dat is de chokeklep, deze hoort helemaal open te blijven staan als de motor warm is. Alleen als de motor koud is is hij dicht.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: te hoge toeren

Berichtdoor BS82 » 24 jul 2014, 19:54

Vorige week de CO laten afstellen (0.5) bij de plaatselijke garage, de stationair knop iets terug gedraaid en hij loopt inmiddels een stuk rustiger. Ik vermoed dat het een combinatie was van de stationair knop en automatische choke.
In ieder geval loopt de auto een stuk beter, zal nog de kleppen stellen die staan wat ruim.
BS82
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten