[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Help! Mijn 280C krijgt niet genoeg benzine : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 22:50

Help! Mijn 280C krijgt niet genoeg benzine

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Help! Mijn 280C krijgt niet genoeg benzine

Berichtdoor RJEnsink » 06 apr 2014, 12:18

Hallo allemaal

Ik weet het even niet meer en vraag jullie deskundig advies.
Onze W123 280C staakt. Hij staat nu bij een ervaren monteur, eentje van de oude stempel die nog blindelings een carburateur uit en in elkaar kan schroeven maar ook hij weet het langzaam niet meer vandaar dat ik hier jullie hulp vraag.
We hebben begin dit jaar de LPG uitgebouwd en de carburateur en de ontsteking door deze monteur af laten stellen.
Hij liep toen als een zonnetje! Alleen duurde dit maar een week of 3 en toen stopte hij er gewoon mee onder het rijden en wilde niet meer starten. Afgesleept naar onze monteur deze heeft toen alles nagekeken waaronder ontsteking, carburateur, benzineleidingen, filters en kwam tot de conclusie dat de mechanische benzinepomp te weinig druk opbouwt waardoor de vlotterkamer niet vol loopt. Stationair loopt die nu wel maar zo gauw als je gas geeft stopt hij ermee. Druk die uit de pomp komt was 0,10 wat volgens hem te weinig is. Dit moest tussen 0,25 en 0,38 zijn. Vanuit de tank tot aan de pomp is alles schoon en niks verstopt.
Dus wij een nieuwe benzinepomp gehaald en gemonteerd maar de druk blijft te laag!
Onze monteur vermoedt nu dat de nokkenas die dus die pomp aandrijft schade heeft opgelopen waardoor de pomp te weinig druk levert.

Is er hier iemand die dit allemaal bekent voor komt en hier misschien bruikbare tips voor ons heeft?
Persoonlijk denk ik en hoop ik dat er niks mis met de nokkenas is maar wat is het wel...

Groet René
Vrijheid is een volgetankte Mercedes.
RJEnsink
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Help! Mijn 280C krijgt niet genoeg benzine

Berichtdoor Coupe280 » 06 apr 2014, 13:16

hoi rene.
ik neem aan dat je een solex/pierburg 4a1 carburateur bedoeld.
voor je vlotterkamer zit volgens mij ook een drukregelaar is die wel goed?
ik dacht dat die ook iets met benzinedruk te maken had .
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1967
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Rob R » 06 apr 2014, 13:37

Hoi, ten eerste eens de benzineslang loshalen van de carb en in een fles stoppen, daarna starten en kijken of er een goede straal benzine uitloopt, zo ja, brandstofpomp goed. Daarna kan je de retourleiding afknijpen en daarna eens starten en gas geven, als ie dan blijft draaien en goed oppakt is de drukregelaar kapot. Bij hetzelfde kan je ook eens kijken naar het accelleratie membraan, misschien is die lek. Als uiterste kan je de carb verwijderen en de bovenste afdichting verwijderen en kijken of de vlotternaald en vlotterbus nog goed zijn en/of de vlotterbus niet is losgeschoten, komt wel eens voor met dit type.

Succes en mvg Rob

Bekijk dit topic eens: probleem-pje-280-caburatie-t17289.html?hilit=solex 4a1
Rob R
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965

Berichtdoor Benn » 06 apr 2014, 16:33

hallo,ik heb vroeger met mijn 230CE vergelijkbaar probleem gehad, mijn terugloop zat bijna dicht in benzinetank , probleem opgelost met een andere tank in te bouwen grtn benny
Benn
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja

Berichtdoor RJEnsink » 06 apr 2014, 19:52

Hallo en bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een solex 4a1 carburateur die we ook al uit elkaar hebben gehaald mede om te controleren of het busje van de vlotternaald nog vast zit en die zit vast.
Rob R: Ik had jouw berichten op dit forum al aandachtig doorgelezen en met mijn monteur jouw probleem met de vlotternaald al voorgelegd maar het schijnt dit dus niet te zijn.
Ik ga morgen gelijk de tips mbt de drukregelaar, het acceleratiemembraam en de retourleiding voorleggen bij onze monteur.
Wordt vervolgd!
RJEnsink
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor RJEnsink » 08 apr 2014, 09:34

Goedemorgen allemaal

Alle hierboven genoemde tips waren al gecontroleerd en daar ligt niet het probleem.
De druk gelijk achter de pomp is te laag en dat terwijl alle leidingen van de tank tot de pomp vrij en schoon zijn.
Onze monteur blijft bij de optie dat de nokkenas misschien schade heeft opgelopen en wil nu de pakking van de benzinepomp dunner maken om die eventuele slijtage van de nokkenas op te vangen.
Zou het dan niet kunnen zijn dat de dunste bijgeleverde pakking gewoon nog te dik is? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Als dat allemaal niet wil baten zat ik te denken er een elektrische benzinepomp op te zetten of heeft iemand nog de gouden tip?

Gr René
RJEnsink
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Alex26_75 » 08 apr 2014, 20:54

als je zeker weet dat de nok van de brandstofpomp versleten is (test het eens door met een inbussleutel door het gat te steken en dan de motor starten, dan kan je zien hoeveel de inbussleutel heen en weer beweegt)

om de nok te vervangen dien je de oliepomp te verwijderen, deze drijft namelijk de nok aan via een tandwiel van de distributie naar de konings-as.

is een Russische site waar je een paar plaatjes en tekst hebt.
www.ilcats.ru

gr Alexander
Alex26_75
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee

Berichtdoor RJEnsink » 09 apr 2014, 08:39

Hallo Alexander

Bedankt voor je reactie.
We hebben de brandstofpomp nu eraf gehaald en dan kun je met je vinger de nok voelen. Deze is naar schatting ongeveer 2,5mm ingesleten. We hebben daarop de voetpakking 2,5mm afgefreesd om het verschil te compenseren en het allemaal weer gemonteerd maar er is geen verschil. De druk blijft te laag.
Volgens onze monteur drukt de nok de brandstofpomp ongeveer zo'n 6mm omhoog terwijl je de pomp als hij gedemonteerd is zeker een goede cm in kunt drukken.
Die Russische site waarna je verwijst kan ik eerlijk gezegd geen chocola van maken! Alles Russisch.

Gr René
RJEnsink
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek