[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 issues bij lang stilstaan : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 01:20

W123 issues bij lang stilstaan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 issues bij lang stilstaan

Berichtdoor Divwerf » 13 apr 2014, 17:26

Hi all,

Ik ga binnenkort kijken voor een 2e W123, een origineel Nederlandse 280TE aut uit 1984. De auto heeft 15 jaar (binnen en droog) gestald gestaan dus er zal flink aan gewerkt moeten worden om hem weer de weg op te krijgen. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring op het gebied van het weer op de weg brengen van een W123 na zo lang gestaan te hebben. Ik ga er vanuit dat de remmen gereviseerd en/of vervangen moeten worden, de benzineleidingen, banden en misschien ook schokbrekers en zelfs wiellagers. Raamrubbers ed zullen ook uitgedroogd zijn verwacht ik. Maar welke andere verassingen kan ik verwachten na 15 jaar stilstand? Ik doel dan niet op de aandachtspunten die voor elke W123 gelden (roest, roest en roest) maar vooral op specifieke (mechanische) issues die door stilstand veroorzaakt worden. Alle advies is welkom!
Divwerf

Re: W123 issues bij lang stilstaan

Berichtdoor MB280E » 13 apr 2014, 19:50

Het kan meevallen. Mijn 280E heeft ook zo lang stil gestaan. Gelukkig was ie droog gestald.

Ga uit van remmen, banden, ophangingsrubbers, remflexibels, brandstofflexibels en een volledig groot onderhoud.
Soms kan je problemen hebben met het injectiesysteem. en de voorontsteking kan vast staan.
Allemaal op te lossen. Zolang er niet te veel roest aan is en de prijs is OK, meenemen die handel.
Ne grondige cleaner doet soms worden.

Ben benieuwd naar foto's.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Divwerf » 13 apr 2014, 20:13

Dank! Motor loopt mooi warm en koud en bak schakelt goed, beweert verkoper. Hij zou hard zijn op 2 plekjes na, op achterdeur en voorscherm, maar dat gaan we natuurlijk zelf even goed bekijken.
Divwerf

Berichtdoor Robin-H » 14 apr 2014, 00:35

Check tijdens een proefrit ook eens het verbruik van de motor. Als een 280 belabberd is afgesteld of het injectiesysteem heeft issues, dan vreten ze brandstof.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja

Berichtdoor Bart200D » 14 apr 2014, 08:22

Ik zou alle rubbers vervangen :D
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Divwerf » 14 apr 2014, 12:20

Ik zal jullie op de hoogte houden, eerst nog een weekje reizen voor werk, dan nog een geschikt moment vinden om te kijken. Uitgebreid proefrijden is er niet bij gezien de gebrekkige remmen en hij staat natuurlijk geschorst. Ook geen toegang tot brug dus dat wordt een krik en ouwe kleren aan..
Divwerf

Berichtdoor Divwerf » 12 mei 2014, 00:44

ben wezen kijken, hoewel hij niet doorgerot was zaten er teveel roestpunten aan om het de moeite waard te maken hem weer rijklaar te maken, dus helaas is het hem niet geworden..
Divwerf

Keer terug naar Techniek