Het verhaal gaat verder...
Zaterdag met een maatje bij hem in de schuur het kleppenhuis (valve body) uit de auto gehaald. Dat is op zich goed te doen, hendel in P zetten, carter eraf, filter eraf, wat bouten los en hij komt zo naar beneden 'vallen'. Wel even stevig beet houden, want je wilt natuurlijk geen zand in deze jongen hebben (en hij is nogal zwaar). Het enige vervelende is de enorme hoeveelheid olie die eruit blijft druipen.
Dan heb je het schakelhuis eruit, kijk je omhoog en zie je dit:
- schak1.JPG (1.03 MiB)
De twee rembanden, drums met de planetaire tandwielsets erin, noem het maar op. Het is maar een kale bedoeling zo zullen we maar zeggen.
Vervolgens voorzichtig het schakelhuis uit elkaar gehaald, oplettend dat de veertjes en balletjes niet overal heen springen. En de diverse kleppen (19!) in de aluminium blokken schoon gemaakten weer terug gezet met wat ATF zodat ze meteen wat makkelijker heen en weer glijden.
- schak2.JPG (774.43 KiB)
En ja... toen kwamen we bij de laatste klep en daar zaten drie stukjes verfrommeld metaal wat ooit een kort veertje was geweest:
- schak3.jpg (1.02 MiB)
Zou het? Zou dit de oorzaak zijn geweest? Naja... het klinkt best logisch, de veer biedt normaal gezien 'tegendruk' voor de oliedruk, zonder tegendruk ramt ie natuurlijk meteen min of meer met de volle 6 bar de volgende versnelling erin.
Vervangend veertje erin, alles weer schoon en al in elkaar gezet en weer in de automaat gehangen.
- schak4.jpg (814.71 KiB)
3,5L ATF bijgevuld, even stationair gedraaid en door alle standen van de pook heen gehaald. En toen maar zachtjes achteruit proberen te gaan. En ja hoor! Alsof er niks gebeurd was kroop de Benz naar achteren.
Testritje gemaakt waarbij direct het verschil merkbaar was! De 2-3 overgang was merkbaar, maar soepel, de 3-4 overgang was de bak even vergeten... vreemd, maar het was inmiddels 12u 's nachts, dus dan maar met max 50 binnendoor naar huis toe: "ik kijk er morgen wel weer eens naar". Onderweg nog even olie gepeild en ja hoor... oliepeil veel te laag. Gek, is er blijkbaar toch meer uitgekomen dan in eerste instantie gedacht! Enfin, nog maar een half litertje erbij en maar weer de weg vervolgen. En welja, we hadden ineens weer een vierde versnelling. Ietwat aan de late kant (70 km/u), maar hij was er! Vandaag nog een beetje verder zitten klooien met het oliepeil en de stang die het schakelmoment regelt. Beide staan nu in principe goed, de schakelmomenten zijn sinds vanavond 35 en 60 onder deellast, wel later dan wat ze waren, maar ja... het begint al aardig in de richting te komen, dus wellicht dat er nog wat lucht in het hele systeem zit van de operatie. We kijken het even aan deze week! Voor nu ben ik een ervaring en een soepel schakelende MB rijker. Wat kunnen ze toch heerlijk rijden die dingen
Nog even een close-up van de boosdoener:
- schak5.jpg (732.41 KiB)