Hallo,
Sinds 6 jaar rijd ik met mijn gezin in een classicweiss 300TDT uit 1982. In die 6 jaar heeft de wagen zich bewezen als een zeer betrouwbare metgezel. De 300TDT wordt door ons eigenlijk alleen in het weekend en tijdens de vakanties bereden, maar wel gedurende het gehele jaar. Af en toe en als het kan, wordt de gasplank stevig gevloerd. Onderweg naar bv. Italië zijn gemiddelden van dik 140km/u geen uitzondering. Daarbij staat de teller, bij wijze van uitproberen, wel eens tegen de 180km/u. Laten we wel wezen, ooit was dit de snelste productie diesel ter wereld.
Elk jaar wordt er het nodige aan onderhoud uitgegeven, waarbij 2013 een flinke uitschieter was met laswerk en een dinitrol behandeling. Inmiddels moeten we ook wegenbelasting betalen, maar dat is geen reden geweest om de wagen aan de kant te zetten. Het genieten gebeurt met een nog grotere zorgvuldigheid. Daarbij tref ik het, want thuis heb ik geen enkele discussie over het aanhouden van de Benz. In tegendeel mijn vrouw is buitengewoon blij met de klassieke verschijning en als we ergens naar toe rijden, duurt de reis wat haar betreft altijd te kort.
In de jaren heeft de 300TDT ons, zonder enig probleem, een paar keer naar Zuid Europa gebracht, richting Italië of Spanje. Stuk voor stuk fantastische (kampeer)reizen waarbij de wagen, ons omsluit met een stevig gevoel van zekerheid.
Inmiddels worden onze kinderen ouder, wat zo af en toe commentaren oproept. Mijn dochter vond op een geven moment de wagen niet meer zo lekker ruiken. Ophangen van een klein flesje met een fris ruikende substantie hielp veel. Mijn zoon is zeer auto-minded, net als zijn vriendjes. Hij moet opboxen tegen de veel modernere en vooral snellere wagens waar zijn vriendjes zich in laten vervoeren. Laatst kwam hij bij me en verwoorde het mooi, "nu snap ik het, een oude Mercedes is voor altijd".
En zo voel ik het ook, hoewel ik me soms vragen stel bij de economische verantwoording van kosten aan de 300TDT, weet ik dat ik deze wagen voorlopig niet kwijt wil.
Er is echter één ding wat mij wel eens zorgen baart. Dat is de ongenuanceerde wijze waarop oudere diesels in de hoek van asociale milieu vervuilende oude bakken worden neergezet. Steden die gaan worden afgesloten, etc. Het gaat de komende jaren niet leuker op worden allemaal. Reden dat ik me wel eens verdiep in het inwisselen van de diesel motorblok met bv. een 230 benzine motorblok.
Goed, voorlopig rijden we door, en met heel veel plezier.
Groeten van Pieter