Mijn ervaring met thermostaten is ook dat de motor te koud blijft, maar het zou eventueel ook andersom kunnen. Voelt de motor/radiateur ook heet (110-120ºC) aan? Eventueel een andere thermometer tegenaan houden. Loopt de motor goed? geen roken of iets dergelijks? Slechte dieselinjectie kan ook voor problemen zorgen.
En het hierboven genoemde koelvloeistofniveau moet ook goed zijn. Er mag ook niet teveel antivries inzitten (max 50%)
Geen last van aanlopende remmen of een handrem die niet los komt?
Temperatuursensor kan ook nog kapot zijn.
Thermostaat is makkelijk te vervangen:
Hier zie je het thermostaathuis:
- Installing a new thermostat on my Mercedes - Fixed!_640.jpg (139.25 KiB)
Hier zie je het deksel en de thermostaat
- Installing a new thermostat on my Mercedes - thermostat cover and new thermostat_640.jpg (165.54 KiB)
en hier zie je het openliggend thermostaathuis
- Installing a new thermostat on my Mercedes - Thermostat cover removed_640.jpg (136.63 KiB)
Aandachtspunten:
- boutjes kunnen afbreken, dus een paar dagen van de voren in gaan spuiten met wd-40
- koelvloeistof uit radiateur laten lopen (opvangen uiteraard), dit doe je als de motor koud is.
- spiraal moet naar achteren wijzen
- als een pijltje aangebracht is op de thermostaat, moet het naar boven wijzen
- gebruik een nieuwe pakking
- aanhaalmoment voor de boutjes 15 Nm, dat is niet veel
- 1979 is een overgangsjaar, het kan zijn dat het er bij jou anders uit ziet.
- als je het thermostaathuisdeksel verwijderd, dan komt er nog wat koelvloeistof uit. Houd dus een lap gereed.
Ik kocht de thermostaat bij de dealer op chassisnummer, wegens teveel slechte ervaringen met andere merken. Er zijn namelijk verschillende thermostaten geleverd op de W123. Het is in ieder geval een 80ºC thermostaat.