Goedenavond iedereen,
Allereerst bedankt voor alle reacties en hulp!
Willem, de auto heeft nooit op gas gelopen. De auto is inderdaad met een soortgelijk systeem uitgerust, als ik een koude motor start en het is buiten ook een beetje koud, dan geeft ie wat meer gas, afgewisseld met minder (als je snapt wat ik bedoel). Dit gaat dan net zo lang door totdat ie een beetje op temperatuur is. Gekke is, is dat ie met eigenlijk sinds dat het echt warm is buiten, steeds afslaat als ik rem totdat ik bijna stilsta (heb er een beetje op gelet, en hij valt uit als de oliedruk-naald onder de 1 komt).
Wietse en de rest, vandaag op en neer gereden vanuit Haarlem -> Amsterdam -> Utrecht. Toen ik vanuit Amsterdam op weg was naar Haarlem (en ik in de stad en file reed), viel de motor constant uit. Het was echt totaal geen doen! Als ik moest afremmen deed ik dit met mijn linkervoet (heb een automaat, dus spelen met koppeling kan niet), zette ik de versnelling terwijl ik nog aan het rollen was in N en gaf ik met m'n rechtervoet gas bij. Hierdoor bleef de oliedruk-naald boven de 1 en viel ie niet uit.
De hele dag Leo proberen te bereiken, maar helaas geen gehoor. Ik moest het dus op eigen kracht zien te redden (even voor de duidelijkheid: mijn mechanische kennis reikt niet ver...
)
Enfin, ik was in de buurt van Badhoevedorp en daar stond ineens file. Die wilde ik vermijden, want ik wilde niet afremmen, dus ik ging er bij Badhoevedorp af. Ineens zag ik op de wegbewijzering ANWB staan. MOOI! dacht ik, daar ga ik even langs.
Na een kwartiertje wachten in een ge-airconditioneerde ruimte met lekker koud water en een toilet mocht m'n auto naar het service-centrum. Het eerste waar ze aan dachten toen ik de motor startte, was de CO-afstelling. Ze hadden geen meetapparatuur daar staan, dus het was een beetje gokwerk, maar uiteindelijk hebben ze hem lopende weten krijgen. Dat was dus erg fijn! Kon ik in ieder geval met een veilig en gerust hart naar huis rijden.
Toen ik de auto voor onderhoud bracht (twee weken terug), was in principe alles al eerder afgesteld geweest (volgens garagist). Alleen CO moest opnieuw worden afgesteld. Dit is gebeurd toen het buiten koud was en regende. Misschien heeft het weer toch invloed op brandstof, dat het anders reageert op temperaturen die we vanmiddag haalde? Zoals eerder gezegd heb ik er pas sinds een aantal dagen last van.
Ik ga even langs garage en zoek de fora even op. Nogmaals dank voor meedenken en tips!!