[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
W123 Veel zwart uit uitlaat en motor sloeg af : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:19

W123 Veel zwart uit uitlaat en motor sloeg af

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 Veel zwart uit uitlaat en motor sloeg af

Berichtdoor Puckvd » 19 mei 2014, 10:39

Goedemorgen allen,

Een kleine twee weken geleden is mijn 280E in onderhoud geweest bij Leo Kemmer. Toen is ie onder andere CO-afgesteld en zou ie een stuk zuiniger moeten rijden. Is nog niet helemaal het geval, maar daar moet ik nog even achteraan.

Enfin. Gisteren was ik bezig met het vacuumsysteem voor de CV. Om hem weer druk op te laten bouwen, zodat ik de CV kon controleren, liet ik de motor even lopen.
Echter toen ik even naar de kofferbak liep, zag ik een enorme zwarte vochtige plek op de straat liggen. Dit kwam dus uit m'n uitlaat. Nu weet ik dat het vochtige condens zal zijn, en dat zwarte wellicht gewoon troep wat zich heeft verzamelt, maar het was best wel veel en ik heb nog niet eerder gezien geloof ik...
Is dit normaal, ook in deze hoeveelheid?

Daarnaast, ik ging gisteren ook even een stukje rijden. Allemaal goed, niks aan de hand. Totdat ik de auto even had geparkeerd om een boodschap te gaan doen en wilde wegrijden. Ik startte de auto, reed weg, remde af om een bocht te maken en ineens viel ie uit. Motor startte wel in een keer en ik reed weg. Bij het stoplicht hetzelfde verhaal. Zodra de auto bijna stilstond, viel de motor uit. Ik moest om hem weer te starten best wel wat gas geven. Dit was dus bij ieder stoplicht het geval. Gelukkig wist ik nog een route richting huis met maar 1 stoplicht.. :silly:

's Avonds weer een klein ritje gemaakt, en toen had ie nergens last van.

Wie o wie kan mij helpen? Als leek zou ik zeggen dat ie misschien toch te zuinig is afgesteld, maar het zou natuurlijk vanalles kunnen zijn. Helaas heb ik nog niet zoveel mechanische ervaring. Alle hulp is dus welkom! :D
Bijlagen
foto 2.JPG
foto 2.JPG (146.01 KiB)
foto 1.JPG
foto 1.JPG (165.73 KiB)
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: W123 Veel zwart uit uitlaat en motor sloeg af

Berichtdoor Brijn » 19 mei 2014, 11:22

Kijk eens naar je luchtfilter.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor Puckvd » 19 mei 2014, 11:34

Filter zelf is niet heel lang geleden vervangen.
Bijlagen
foto 3.JPG
foto 3.JPG (113.73 KiB)
foto 2.JPG
foto 2.JPG (107.45 KiB)
foto 1.JPG
foto 1.JPG (104.75 KiB)
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Robin-H » 19 mei 2014, 12:40

En die plekken trekken niet weg? Kijk voor de grap eens naar je olievuldop en je koelvloeistof...
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Puckvd » 19 mei 2014, 12:54

Had net even gekeken toen ik de foto's ging maken; de plek die je ziet op de foto's hierboven zit er nog steeds. Het is niet meer vochtig maar wel lekker zwart..

Had net gelijk even de motor weer gestart, en ditmaal was er helemaal geen plek!
Ik zal even kijken en wederom foto's plaatsen
Bijlagen
foto 4.JPG
foto 4.JPG (95.81 KiB)
foto 3.JPG
foto 3.JPG (112.2 KiB)
foto 2.JPG
foto 2.JPG (98.94 KiB)
foto 1.JPG
foto 1.JPG (90.57 KiB)
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor WJ15129 » 19 mei 2014, 15:12

Dit heb ik ook eens gehad met de 250, er kwamen zwarte vlokken uit de uitlaat en bij even stilstaan ook zo'n zwarte stip. Toen was het elektrische elementje wat de choke klep weer opent kapot, dus de choke bleef dicht. Nu heeft een 280E geen choke klep, maar er zal wel een of ander systeem inzitten dat bij koude motor ervoor zorgt dat er meer benzine wordt ingespoten. Ik denk dat je in die richting moet zoeken.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979

Berichtdoor Wietse » 20 mei 2014, 07:46

Was je auto voorheen op LPG? Zoja, en je rijd nu uitsluitend op benzine dan kunnen alle onderdelen die nodig zijn om je injectie pomp te bedienen uitgedroogd, lek, vast zitten. Het is natuurlijk allemaal oud en weinig gebruikt.

Gebruik de zoekfunctie op het forum. : warmloopregelaar, valse lucht met kapotte luchtslangen, accumulator , koudstartinjector, stuwschijf,

Gezien je foto staat die veel te rijk! Wanneer je hem co laat stellen en een van die dingen werken niet naar behoren dan is het moeilijk afstellen. Soms met veel toverwerk en geluk krijg je hem wel co goed, maar dan krijg je andere problemen zoals afslaan wanneer je in zijn D staat voor het stoplicht. Al met al veel zoek en sleutelwerk. Het is een veel voorkomend probleem.

succes
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor Puckvd » 21 mei 2014, 00:02

Goedenavond iedereen,

Allereerst bedankt voor alle reacties en hulp!

Willem, de auto heeft nooit op gas gelopen. De auto is inderdaad met een soortgelijk systeem uitgerust, als ik een koude motor start en het is buiten ook een beetje koud, dan geeft ie wat meer gas, afgewisseld met minder (als je snapt wat ik bedoel). Dit gaat dan net zo lang door totdat ie een beetje op temperatuur is. Gekke is, is dat ie met eigenlijk sinds dat het echt warm is buiten, steeds afslaat als ik rem totdat ik bijna stilsta (heb er een beetje op gelet, en hij valt uit als de oliedruk-naald onder de 1 komt).

Wietse en de rest, vandaag op en neer gereden vanuit Haarlem -> Amsterdam -> Utrecht. Toen ik vanuit Amsterdam op weg was naar Haarlem (en ik in de stad en file reed), viel de motor constant uit. Het was echt totaal geen doen! Als ik moest afremmen deed ik dit met mijn linkervoet (heb een automaat, dus spelen met koppeling kan niet), zette ik de versnelling terwijl ik nog aan het rollen was in N en gaf ik met m'n rechtervoet gas bij. Hierdoor bleef de oliedruk-naald boven de 1 en viel ie niet uit.
De hele dag Leo proberen te bereiken, maar helaas geen gehoor. Ik moest het dus op eigen kracht zien te redden (even voor de duidelijkheid: mijn mechanische kennis reikt niet ver... :silly: )
Enfin, ik was in de buurt van Badhoevedorp en daar stond ineens file. Die wilde ik vermijden, want ik wilde niet afremmen, dus ik ging er bij Badhoevedorp af. Ineens zag ik op de wegbewijzering ANWB staan. MOOI! dacht ik, daar ga ik even langs.
Na een kwartiertje wachten in een ge-airconditioneerde ruimte met lekker koud water en een toilet mocht m'n auto naar het service-centrum. Het eerste waar ze aan dachten toen ik de motor startte, was de CO-afstelling. Ze hadden geen meetapparatuur daar staan, dus het was een beetje gokwerk, maar uiteindelijk hebben ze hem lopende weten krijgen. Dat was dus erg fijn! Kon ik in ieder geval met een veilig en gerust hart naar huis rijden.

Toen ik de auto voor onderhoud bracht (twee weken terug), was in principe alles al eerder afgesteld geweest (volgens garagist). Alleen CO moest opnieuw worden afgesteld. Dit is gebeurd toen het buiten koud was en regende. Misschien heeft het weer toch invloed op brandstof, dat het anders reageert op temperaturen die we vanmiddag haalde? Zoals eerder gezegd heb ik er pas sinds een aantal dagen last van.

Ik ga even langs garage en zoek de fora even op. Nogmaals dank voor meedenken en tips!! :D
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Robin-H » 21 mei 2014, 09:13

Mja, warm weer of koud weer zou niet dermate veel invloed moeten hebben dat je motor er van afslaat. Hij wordt immers afgesteld met warme motor. Of die motor dan 90 of 100 graden is, dat maakt voor het warmlooptraject niet uit. Als ik dit soort problemen lees dan verdenk ik eigenlijk altijd direct de warmloopregelaar. Controleer goed de vacuumslang die daar naartoe loopt. Van bovenkant inlaatspruitstuk (bij het schutbord) naar een kastje wat op je blok gemonteerd zit. Als deze slang (zoals bij mij) niet helemaal jofel meer is, dan zou dat ook je verhoogde brandstofverbruik kunnen verklaren.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Zozo » 23 mei 2014, 07:03

Controleer ook de brandstofaccumulator, deze zit achter bij de pomp en filter. Wanneer deze kapot is dan heb je vaak dat afslaan bij gas loslaten wegens drukverlies in het brandstofsysteem. Die zwarte roet uit de uitlaat is meestal een te rijke afstelling, kan worden veroorzaakt door een defecte warmloopregelaar (verkeerde brandstofdruk) en of een vacuumlekage. Dat laatste zou je ook aan de bougies moeten kunnen zien, te rijk is zwarte bougie, vaak ruiken je uitlaatgassen dan ook naar benzine afhankelijk van hoe rijker hoe meer benzine niet verbrand. :)
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Puckvd » 24 mei 2014, 09:28

Goedemorgen,

Inmiddels is er door een aantal mensen het e.e.a bijgesteld; kwaliteit en kwantiteit. Hij loopt mooi, of er zwart onder de uitlaat komt moet ik nog even checken. Maar hij riekt nog steeds naar benzine, in ieder geval met de ramen open. Dus nog even op onderzoek uit.

Gelukkig, komt morgen een mede forumlid ter versterking! :D
Het forum bevalt me goed, het 'elkaar met raad en daad terzijde staan' vat het goed samen!

Morgen meer!
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Herman250 » 24 mei 2014, 11:39

Hoi Puck,

Goed om te horen dat ie nu mooi loopt! Benzinelucht kan toch te maken hebben met lekkage. Als ik jou was zou ik alle brandstofslangen vervangen. Deze zijn niet duur en het is niet veel werk om te doen.

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Puckvd » 24 mei 2014, 20:13

Hoi Herman,

Is wellicht een goed plan. Gewoon bij de dealer bestellen? De zwarte troep komt nog steeds uit de uitlaat. Wel grappig, je ziet nu precies waar de auto geparkeerd stond: allemaal zwarte vlekken op de straat.. :whistle:

Vanmiddag deed trouwens de verlichting van de middenconsole-knoppen het ineens niet meer.. :S Wellicht dat dit is gebeurd nadat ik de motor heb schoongemaakt.. Grrrrrr
Zekering is het in ieder geval niet, die had ik al gechecked. Maar zal even dit forum doorspitten wat elektronica betreft.
En dan ook nog eens allemaal water gevonden in de auto! :shock:
Het is een waar feestje :)

Ik zal me in elk geval niet vervelen! :D

Fijne avond, Groet Puck
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Robin-H » 24 mei 2014, 21:05

Och, als dat water er alleen maar ligt als je in de motorkap spuit dan zou ik me er niet heel veel zorgen om maken. Vervelender wordt het als het ook nat wordt met een regenbui.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Herman250 » 25 mei 2014, 10:48

Je kunt het bij de dealer bestellen of gewoon bij de onderdelen shop. Een W123 heeft geen speciale brandstofslangen. Door moderne toevoegingen aan de brandstof kunnen oude slangen kapot gaan.

Bij het schoonspuiten van de motor is wellicht wat water door de kabeldoorvoeren naar het interieur gegaan. Indien je een schuifdak hebt, op tijd de afwateringspunten doorprikken. Die zitten op de 4 hoeken van de schuifdakbak.

Indien de motor goed loopt en je hebt een normaal verbruik, zal ik mij eerst niet druk maken over de zwarte troep uit de uitlaat. Eens flink wat kilometers maken wil wel eens helpen om het hele uitlaatsysteem schoon te krijgen. En het kan natuurlijk nog steeds dat ie koud wat te rijk staat afgesteld (ik heb geen injectie, dus hoe dit precies werkt weet ik niet…).

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Puckvd » 26 mei 2014, 16:08

Zo, daar zijn we dan weer.

Gisteren hulp gekregen van Robin, waarvoor mijn dank! Erg fijn om een helpende hand te hebben, zeker als je zelf geen mechanisch-wonder bent...

In ieder geval zijn er na het stellen van de kleppen een paar dingen naar voren gekomen:
NB. Vanwege de perfecte uitleg van Robin en mijn gebrek aan kennis heb ik sommige stukken uit de uitleg hieronder van Robin gekopieerd.

.) Mijn auto blijkt een auto te zijn die bedoeld was voor export. Er zit namelijk een EGR op. Wel vreemd, op kentekenkaart staat 185 pk, terwijl een EGR uitgevoerd blok 140 pk(?) zou moeten hebben. Daarnaast, de datum eerste afgifte is 06-1983, datum eerste toelating is 02-1984. Dit zou dus betekenen dat de auto 8 maanden in het buitenland (Zwitserland, Zweden, USA of J(apan?)) zou moeten zijn geweest en vervolgens is geëxporteerd naar Nederland, OF de auto was bedoeld voor een van deze landen, maar is nooit zo ver gekomen en uiteindelijk beland in Nederland.

Wat verder vreemd was, de motor niet merkbaar slechter stationair ging lopen toen we vacuüm op de EGR-klep zetten. Die hoort enkel open te gaan als je onderdruk (=vacuüm) op het potje zet, hiermee zuigt de motor een deel van z'n uitlaatgassen op. Dat is weliswaar beter voor het milieu, maar je motor vindt het minder leuk en zou er dus bij stationair toerental merkbaar minder goed van moeten lopen. Het toerental stond wel vrij hoog, dus dat kan e.e.a. maskeren. Wat dan wel weer frappant was, is dat de motor behoorlijk vacuüm trok. Met een gammele EGR-klep zou dat dan eigenlijk weer niet mogelijk moeten zijn. Anderzijds... met koude (en langzaam draaiende) motor kwam ie niet boven de 12" Hg uit (wat dan weer erg weinig is). Als je hem echt uit wilt sluiten zul je de metalen leiding die er aan vast zit af moeten doppen, maar ik vrees dat de moer daarvan na 30 jaar één is geworden met het spruitstuk.
Zou de EGR-klep ook verband kunnen houden met het zwarte spul uit de uitlaat? Toch wel vreemd, want voordat ik de auto wegbracht voor onderhoud had ie er geen last van. Nu ineens wel..

.) Toen we het contact even omdraaide om te kijken wat de temperatuur van de koelvloeistof was, hoorde we de brandstofpomp gaan. Natuurlijk niets nieuws, maar hij bleef maar gaan! Hij ging pas uit zodra de sleutel weer helemaal naar links was gedraaid.
We hebben het relais opgezocht, maar er bleek er geen meer in te zitten! De oplossing, een draadje van het ene contact naar het andere (zie foto's).
We hadden het draadje aan de ene kant losgehaald, contact weer omgedraaid en jahoor!, hij deed niets meer.
Er is dus blijkbaar als, een goedkope, oplossing gekozen om de pomp altijd maar te laten draaien ipv een nieuw relais erin te zetten (ze kosten nieuw dan ook €210,- excl BTW!!).
Het werkplaatshandboek geeft aan dat het relais niet enkel de benzinepomp schakelt, maar ook de warmloopregelaar, de toerenbegrenzer en het afsluiten van de brandstoftoevoer bij 'gas los'. De vraag is dus in hoeverre die zaken nu nog geregeld worden met het enkele kabeltje dat doorverbonden is.
Als ik de auto koud start, moet ie behoorlijk z'n best doen voordat ie aangaat. En als ie dan eenmaal aan is, loopt ie amper. Als ie warm is daarentegen, loopt ie wel mooi.. Zou dit in verband kunnen staan met het relais?

Welnu, in ieder geval op zoek naar het relais. Mocht iemand hier er eentje hebben of een adresje weten, erg graag! Ben benieuwd hoe de motor loopt als het juiste relais erin zit. Onderdeelnummer is A0015456805.

In ieder geval bedankt allen!

Groeten, Puck
Bijlagen
foto 2.JPG
Één draadje, twee punten verbonden, terwijl er 8 punten te verbinden zijn!
foto 2.JPG (132.38 KiB)
foto 4.JPG
foto 4.JPG (153.63 KiB)
foto 1.JPG
Kleppen weer netjes gesteld.. :) En dat zilveren potje met rode leidinkje links van blok is de EGR-klep
foto 1.JPG (184.27 KiB)
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Puckvd » 26 mei 2014, 16:13

Herman,

Dank voor de tip. Wacht denk ik nog wel eerst even af wat een relais zal gaan doen mbt verbruik.
Afwateringskanaaltjes van schuifdak heb ik laatst aangepakt. Alhoewel ik die achterste niet had gevonden toen..
Lijken wel wat watersporen (kalk) te zijn in kofferbak onder de rubber van het achterraam, die dus ook maar even in de gaten houden!

Groet, Puck
Puckvd
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Robin-H » 26 mei 2014, 17:15

Koud starten, warm starten.. het ging beiden niet echt van harte. Je zou de bougies er eens uit kunnen draaien, kijk voor de grap eens welke bougies erin zitten (er zal vast een nr. op staan), daar schijnt deze motor ook nog redelijk gevoelig voor te zijn (resistor vs. non-resistor-type).
Laatst bijgewerkt door Robin-H op 26 mei 2014, 21:48, in totaal 2 keer bewerkt.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Zozo » 26 mei 2014, 21:26

Een paar weken terug heb ik nog e-mailcontact gehad met Thimo uit Krommenie.. Die had toen nog zo'n relais liggen.
thimo34 at hotmail punt com :)

Maar anyway, die zwarte troep zit 'm niet in de doorschakeling van het brandstof relai. De motor zal wel meer gebruiken op die manier. Inderdaad omdat dan de shubumluft ventil :) (brandstoftoevoer reduceren tijdens deceleratie) niets kan aansturen, het relais zit pas een stap later. Zwarte rookpluimen en of veel roetvorming in het uitlaat condenswater is eerder een te rijke afstelling. Valt dit op de reguliere manier niet meer te stellen is bij kjet de oorzaak meestal een verkeerde brandstofdruk.

Ik had een gelijksoortige storing met een 82er M110 dus dezelfde motor. Veel zwart gesputter bij koude motor en zwarte pluimen tijdens acceleratie bij warm en afslaan tijdens deceleratie. Zeer slecht stationair lopen, koud veel te hoog en warm maar met moeite aan de praat blijven. Ik heb hem toen bij een oldtimer bosch specialist in duitsland laten doormeten. En bleek de warmloopregelaar defect (te rijk, hoog gebruik, hoog slecht regelbaar stationair koud), de brandstofaccumulator defect (afslaan tijdens deceleratie) en het shubumluft vacuumdoosje lek (hoog verbruik, slecht stationair warm), te zijn.

Ik zeg dus branstofdruk controleren, zowel warms als koud.. :)
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Tony MB » 27 mei 2014, 07:16

Ik zou voor je verder gaat afstellen en regelen toch eerst voor het relais zorgen. (Misschien op ebay oid).
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Volgende