Hi Geert,
Bij de diesels schijnt de bak een stuk afhankelijker te zijn van een juist vacuüm dan bij een benzine. Daar komt nog eens bij dat jouw auto 1985 een heel andere bak heeft (722.3 of 722.4) dan de mijne (722.1).
De diesels gebruiken voor het vacuum een aparte vacuumpomp. Afhankelijk van waar je het vacuum gemeten hebt, kan het wat aan de lage kant zijn. Bij de vacuumpomp schijnt het ±22in/hg te moeten zijn, vervolgens gaat het via een ventiel op het kleppendeksel en een "bleedvalve" (Een ventiel die een deel weg laat lekken) bij de dieselpomp naar de versnellingsbak.
Die laatste is heel belangrijk en zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid vacuum ten opzichte van de positie van je gaspedaal naar de modulator gaat. Vol gas = geen vacuum = hard schakelen (anders gaat je bak slippen), weinig gas = veel vacuum = zacht schakelen. Heb je het vacuum ná dit laatste ventiel gemeten? Ik denk het niet, want deze reduceert het - uit mijn hoofd - al naar iets van 10inHg en laat het vacuum helemaal wegzakken naar gelang het gaspedaal dieper ingetrapt wordt. Is echter het 'primaire vacuumcircuit' te laag (18 ipv 22), dan kan ik me goed voorstellen dat het na dit ventiel ook te laag is. Kortom: je bak denkt dat je meer gas geeft dan dat je daadwerkelijk doet.
Ik zou om te beginnen eens uitsluiten dat je in de accessoires van de auto vacuumlekken hebt zitten. De T-stukken naar centrale portiervergrendeling, airco, climate control, noem het maar op... allemaal loskoppelen en de leiding afdoppen. Ik zou dan eens kijken hoeveel vacuum je pomp weet te trekken en hoe de auto schakelt.
Olieniveau is wel goed? Automaatfilter niet verstopt?
Ik weet niet hoe je engels is, maar een aantal interessante links die ik veel gebruikt heb (maar eigenlijk voornamelijk voor diesels bedoeld was):
http://www.benzworld.org/forums/w123-e- ... 722-a.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=_THtAWhefmcIn die laatste heeft die kerel het over het ventiel wat ik als laatste noem.